Kulturně-hospodářská revue Fragmenty, ročník XII, červenec 2008                  Revue Fragmenty je denně aktualizovaná, tisková podoba je její podmnožinou.

 

 

NOVINKY

CENÍK inzerce

ANOTACE

HLAVNÍ STRANA

Perspektivy ekonomikyZdravotní politikaNF Klausových

 

 

Dubnové číslo revue klikněte na obrázek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usnesení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilustrace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Milan Knížák

  Josef Fousek

 

Do Národní galerie

vchází anděl jako stín

surrealistická duše

dekadentní tichý splín.

 

Copánek a náušnice

v očích jiskry zázraků

nastavuje korpus zášti

a kamenům měšťáků.

 

 

Knížákova smršť 38

Milan Knížák, generální ředitel Národní galerie v Praze

Nejnižší penze pro důchodce bude 2500,- Kč a čím menší měli během života plat, tím větší budou mít penzi. Děti dostanou tužkovné, perovné, penálovné, taškovné, bačkorovné a určitě ještě nějaké další -ovné. Těhotné ženy budou dostávat nejen daleko větší přídavky, ale také naturálie, například černé pivo. Kaplickému zaplatí patrně z vlastní kapsy pan Paroubek čtyři miliardy a zbytek (to nebude stačit) doplatí Rath z výnosu vlastní polikliniky. Chcete ještě někdo něco? Teď před volbami získáte od socialistů přísliby na cokoliv, stačí adresovat Vaší žádost na Paroubkův Lidový dům. Pa r o u b e k mě nazval největším zloduchem a intrikánem, který ovlivňuje prezidenta republiky, a ten zase primátora Béma. Netušil jsem, že mám takovou moc, takže je to vlastně poklona. Jiří Paroubek mne zatratil jen proto, že mám jiný názor než on a nebojím se ho dávat najevo. Přesněji řečeno, mám jiný názor, než pan Paroubek potřebuje. Jsem přesvědčen, že Blob na Letné je Paroubkovi šumafuk a podporuje ho jen proto, že se prezident a vedení ODS postavilo proti. Kdyby ODS okopírovala program ČSSD, Paroubek a jeho horlivý papoušek Rath by stejně protestovali. Nejde jim totiž o nic jiného než o získání moci. Věřím, že kdyby šlo udělat šikovný puč, jaký se komunistům povedl v únoru 1948, Paroubek by určitě neváhal. Stačí se podívat na nedávnou minulost ČSSD. Kakaový král Kraus se opět beze studu cpe do politiky a z politiky vyklouzlý multimilionářský mašínfíra Gross se nám všem vysmívá ze své „chaty“ na Floridě, atd. atp. Nejhorší je, že ČSSD už není opozicí, ale nepřítelem všeho vládního. Negovat vše a za každou cenu, taková cesta nevede k dobré budoucnosti, ale do pekel pro všechny.

A nakonec minirébus:

S PAROUBKEM A RATHEM V ČELE PŮJDE ČESKO DO …… (Doplňte výraz na 6 písmen)Celý článek

 

Knížák není ani intrikán ani zamindrákovaný zloduch, pane Paroubku

Ivana Haslingerová

V deníku Právo vyšel článek "Paroubek má nového poradce, architekta Kaplického".  Na tom by nebylo nic podivného, tím jen potvrdil pan Kaplický, že není pravicově orientovaným noblesním pánem, jak se snažil dosud navenek působit a jeho odpůrci by měli zavýsknout, že konečně ukázal, na čí straně stojí, a že celá Chobotnice je výrazně politicky motivovanou stavbou. Pikantní na tom bylo snad jen to, že schizofrenně zdůraznil, že  "Architektura musí stát nad politickými otázkami." Co ale bylo naprosto nedůstojné a navíc zbytečné, bylo vyjádření pana Paroubka, že "situace kolem stavby je nepřehledná změť intrik a tím hlavním intrikánem, zloduchem, zamindrákovaným člověkem je pan Knížák. Negativně inspiruje prezidenta republiky, ten negativně inspiruje primátora Béma a tito tři vytvořili triangl, který v tuhle chvíli brání realizaci tohoto odvážného projektu". Jinak řečeno, naším státem nevládne prezident, ale pan profesor Knížák. Ne že by to byla špatná představa, názory profesora Knížáka na politiku jsou konzistentní, jasné a kdyby šly prosadit, byli bychom určitě dál než nyní s hádavou koalicí. Protože ale celou situaci kolem knihovny monitorujeme, víme, že pan prezident vystoupil proti její stavbě dlouho před tím, než se k ní a to navíc na dotaz novinářů, vyjádřil jako umělec profesor Knížák. Ten navíc nekritizoval její estetickou krásu, pouze si dovolil říci, že by se mu líbila v moderní zástavbě mezi mrakodrapy na Pankráci. Profesor Knížák je navíc všechno jiné než intrikán a zamindrákovaný člověk. Vždy jedná přímo, i když je věc nepopulární, a zamindrákovaný nemá být vůbec proč. Je úspěšným umělcem, jeho díla visejí v prestižních světových galeriích, navíc vede Národní galerii, a to velmi úspěšně. Podle pana Paroubka dokonce má takový vliv, že ho poslouchá i sám prezident republiky. Co si může umělec od života víc přát? Snad ještě osobní štěstí, ale to má Knížák také v míře vrchovaté. Jeho paní ho nejen miluje, ale i obdivuje a jeho pět psů ho přímo nepříčetně zbožňuje. A pokud jde o to, že by negativně inspiroval pana prezidenta, tak to již hraničí s urážkou profesora Klause, že si neumí udělat svůj vlastní názor. To ale každý, kdo sleduje politiku od polistopadového převratu, musí s úsměvem popřít. Oba páni profesoři jsou sice přátelé, ale Václav Klaus je znám právě tím, že si tvoří, a to mnohdy až neuvěřitelně paličatě, své vlastní názory, a pokud jde o Chobotnici, byl, pokud víme, zděšen především po podrobném prostudování odborných článků o ní a vyjadřoval se právě k nim. Nešlo totiž jen o to, jestli se mu stavba líbí, ale také o bezpečnost knih v ní uložených a osob ji navštěvujících. Podle expertů je právě toto nejzávažnějším problémem celé stavby. Kdyby vypukl požár, tak se uvnitř kovové konstrukce všichni uškvaří jako v kotli a navíc přijdeme o celé národní dědictví. Ale o tom všem jsme již podrobně psali. Nedivím se proto, že pan Kaplický pochvaloval, že "Je to (Paroubkovo vyjádření) první pozitivní vyjádření o Národní knihovně po 14 měsících". Celý článek

Otevřený dopis Marie Knížákové Jiřímu Paroubkovi


Pane Paroubku,
mému muži patrně nestojí za to, aby se hájil. Já s ním však žiji 35 let a cítím se uražena a proto Vám posílám tento otevřený dopis. Lžete, jste zaujatý a plácáte co Vám slina na jazyk přinese. Politik má být rozvážný, vzdělaný a pravdomluvný a hlavně mu má jít o jeho zemi. Tyto vlastnosti Vám chybí, jinak byste nemohl jednat tak jako dosud. Slovo zloduch, kterým jste označil mého muže, je ve slovníku uvedeno jako podněcovatel ke zlému, a to platí nejspíše na Vás. To, že je Milan Knížák proti postavení Kaplického Chobotnice ještě neznamená, že je zločinec. Jsme ve svobodné zemi pane Paroubku, ale Vy asi o svobodě nevíte nic. Jak také, když jste byl někde v Raji pěkně v teple, zatímco Milan Knížák byl od r. 1966 evidován jako nepřítel státu, a teprve potom, když už nic nehrozilo, jste vylezl z rajské ulity. Další Váš inteligentní výrok o Milanu Knížákovi byl, že je "zamindrákovaný člověk". Nevíte z čeho by měl mít komplexy? To je vlastnost, která se mu vyhnula. A "intrikán"?, to značí jen Vaši lenost se zamyslet, protožekdyby jím byl, nevrhal by se veřejně do konfliktů, ale osnoval své intriky zezadu. Intrikán není vidět, nejedná přímo. Slušný člověk, než začne vynášet soudy, si zjistí podstatu problému, jinak je to jen hlupák, který opakuje povrchnosti. Vy jste zvolil nejsnadnější cestu z médií a přes média, tím jste ukázal svojí neschopnost, primitivnost a nevzdělanost.
Přesvědčil jste mě již dávno, že čest a hrdost ani zdaleka nepatří do Vašeho života. Pohrdám takovými lidmi jako jste Vy a jsem ráda, že s Vámi nemám nic společného. Nic s tím nenaděláte, když budete dále rudnout nad jménem Milan Knížák. Ten zůstane výjimečným a důstojným reprezentantem této země. Vám žádný post k důstojnosti nepomůže, pro mne zůstáváte bezcenným.  Marie Knížáková

Pro mého muže už nechodí StB!

Marie Knížáková

Vážení Pancohasloni! Právě jsme se vrátili s manželem z chalupy z Klíčova a přečetla jsem si Váš příspěvek Milan Knížák: "Národní galerie je museum umění národa" o Národní galerii (NG) a Milanovi Knížákovi. Vím, co všechno pro tu starou kulturní potvůrku udělal a co ještě nevím, co se nedá vykázat a nahmatat... Jen víc takových Knížáků! Ať mě ti “úspěšní a pracovití, co jim leží osud NG na srdci” ukáží někoho, kdo by dokázal tak úžasně pohnout s molochem, jakým NG před nástupem Milana Knížáka byla. To je jen a jen zášť, závist, nenávist a neúcta k člověku, který “dovede”! Tito lidé chtějí jen někoho dostat do prosperující instituce, kdo by jim “šel na ruku” a to Knížák není a nebude. Mému muži jde a šlo vždycky o “věc”, tedy přeloženo: nyní o NG, předtím o AVU apod. Nikdy mu nešlo o sebe a to podtrhávám. Jsem na něho hrdá. Vždycky se choval jako chlap, přestože musel stále (od svých 17 let) čelit lidské zlobě. Pro mne je smutné zjištění, že tito “spravedliví” jsou stejná sorta lidí, kteří udávali Milana za komunizmu. Ničím se od nich neliší. Výhodou pro nás je pouze to, že si pro mého muže už nechodí StB, ale smutek z toho všeho je, bohužel, stejný. Ať se tito lidé snaží sebevíc, Milan Knížák zůstane mimořádným člověkem s obrovským morálním kreditem, s tím neudělá nikdo nic. Děkuji Fragmentům za uznání a za krásný článek.
P.S.
Pro StB jsem byla bláznivá zamilovaná ženská. Pro dnešek jsem nepřijatelná. Tehdy jsem mohla nasazovat “krk” riskovat, dnes obhajovat člověka s kterým žiji se “nenosí”. Nikdo vám neuvěří, jen zesměšníte toho, koho chcete obhájit.

Pozn. redakce: Tento dopis nás velmi oslovil a proto jej zveřejňujeme v doslovné verzi. Takové manželky, jako je paní Marie či paní Livie, v žádném případě své muže nezesměšňují, naopak přispívají k jejich úspěchům.

 

Poslední přírůstek do psí rodinky profesora Knížáka – Král Kachna

Milan Knížák: "Národní galerie je museum umění národa"

Ivana Haslingerová

Když jsem si přečetla několik článků  v MF DNES a LN o tom, že Milan Knížák národně i mezinárodně diskvalifikuje NG přikrýván politickou přízní, okamžitě se mi vybavily články typu „Pryč s Knížákem“, které se objevují téměř pravidelně před každými volbami.  Pikantní na tom je, že ona "obzvláštní politická přízeň" pocházela pro ostře pravicového profesora Knížáka od  socialistického ministra kultury Pavla Dostála a nyní od lidoveckého ministra Jedličky.

"Kéž by bylo pravda, že mám podporu politiků pro NG a kulturu. Dostáváme málo peněz a musíme oslovovat sponzory," usmívá se Prof. Milan Knížák, Dr.A.

Jednou protestovalo několik desítek zmanipulovaných studentů, podruhé několik desítek Rómů zasvěceně usoudilo, že nemá na funkci ředitele NG odbornou způsobilost, a tak jsem letos čekala, zda před blížícími se volbami do místních zastupitelstev a do Senátu s tímtéž tématem nepřijdou třeba nespokojení zemědělci. Podcenila jsem ale aktéry těchto pravidelných politických kauz. Jsme přece již v EU a tak naši občané budou manipulováni za pomoci globálního umění. Jinak by totiž nemohli profesoru Knížákovi vytýkat, že NG s nabubřelostí a vzdorem ignoruje mezinárodně úspěšné umělce a nenakupuje díla světových autorů, jako to dělají centra světová výtvarného dění  v New Yorku, Londýně,  Berlíně či Paříži. Naprosto přitom ignorují skutečnost, že pro propagaci našich umělců v zahraničí jsou nemalými náklady zřizována ze státního rozpočtu v cizině tzv. Česká centra. Navíc si  zneuznaní kritici neuvědomují, že za pořádání výstav stojí šéfové jednotlivých odborů galerie a Milan Knížák pouze jako ředitel jejich počiny svým podpisem schvaluje. Mocní nepřátelé mohou samozřejmě Knížáka odstřelit. On se tím jen zklidní a zbohatne, poněvadž na to, aby si vydělával peníze svým uměním, nemá jako ředitel NG čas a sílu. Pro NG to bude ale veliká škoda.Celý článek

Ministr kultury rozhodně nenapadá Milana Knížáka

JUDr. František Mikeš, 1. náměstek ministra kultury

Pokud někdo napadá v současné době ředitele NG Milana Knížáka, tak to určitě není ministr kultury Václav Jehlička. Milan Knížák to myslím velmi dobře ví a to nejenom z rozhovorů se současným vedením Ministerstva kultury (MK), ale i z mediálních výstupů. Rozhovor zorganizovaný ČR stanice Radio Česko vyzněl myslím hodně ve prospěch ředitele NG, i když si to možná moderátorka představovala jinak. Možná i proto, že se zástupce MK  zeptal, proč přichází iniciativa JE ČAS PRO ZMĚNU teď, rok poté, kdy převzala odpovědnost za chod státu současná vládní koalice a proč nebyli její organizátoři stejně halasní za osm let vlády minulé. Pravdou ovšem je, že MK připravuje kriteria pro hodnocení ředitelů všech 32 příspěvkových organizací, kterých je MK zřizovatelem a to právě proto, aby výstřelky z některých míst mohly být objektivně komentovány.

Umění pro všední den

Tomáš Krejča

Na zámku Zbraslav se koná od 17. 5. do 29. 6. 2008 nová výstava "Umění pro všední den". Národní galerie v jeho ambitu představuje 90 ukázek živé tradice řemeslných výrobků z přírodních materiálů – keramiky, košíků, lamp, vějířů, kimon, bambusových štětců, ručního papíru, lakových skříněk. To vše dokládá vysokou estetickou úroveň předmětů pro každodenní užití v dnešním Japonsku. Záštitu nad touto výstavou převzalo Velvyslanectví Japonska v ČR. Pod názvem „Handicrafted Form – Traditions and Techniques“ poslala do Prahy nevládní japonská nadace Japan Foundation výstavu 90 ukázek živé tradice řemeslných výrobků z přírodních materiálů – keramiky, košíků, lamp, vějířů, kimon, bambusových štětců, ručního papíru, lakových skříněk atp. –, které dokládají vysokou estetickou úroveň předmětů pro každodenní užití v dnešním Japonsku. Japonské ministerstvo kultury vzorně pečuje o zachování a rozvíjení technologií rukodělných výrobků podle „tajných tradic“ místních dílen, jež se přenášejí z generace na generaci. Nejlepším mistrům ve výjimečných případech dokonce uděluje prestižní titul „žijící národní poklad“ (ningen kokuhó). Ale také výrobky řadových řemeslníků vynikají mimořádnou dovedností rukou, citem pro materiál a výtvarnou kvalitou.Celý článek

Mezinárodní den muzeí a galerií

V neděli 18. 5. 2008 proběhne  Mezinárodní den muzeí a galerií. Národní galerie v Praze při této příležitosti nabízí  vstup zdarma. Tip na výstavu: Valdštejnská jízdárna Mistři čínské tušové malby 20. století a od pátku nová expozice Umění 19. století v Klášteře sv. Jiří na Pražském hradě. Nabídku doprovodných programů naleznete na http://www.ngprague.cz/175/detail/mezinarodni-den-muzei-a-galerii-2008/

Umění 19. století v Čechách v Klášteře sv. Jiří

Od 16. 5. 2008 bude otevřena v Klášteře sv. Jiří nová expozice českého malířství, sochařství a užitého umění 19. století. Nová expozice je koncipována jako názorná přehlídka všech důležitých výtvarných umělců a jejich představitelů. Chce ukázat, jak se české umění vyvíjelo a jak se vyrovnávalo se všemi hlavními dobovými myšlenkovými a slohovými proudy. Autorské  celky, na kterých je koncepce expozice založena, přesvědčivě doloží, že české výtvarné umění je srovnatelné  se vším, co tehdy vznikalo v ostatních evropských uměleckých centrech. Novou expozici připravila Národní galerie v Praze ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze.

Pašije v umění gotických mistrů

Ivana HAslingerová

Název Velikonoce  je odvozen od Velké noci, kdy Ježíš Kristus vstal z mrtvých, a proto je tato událost nejdůležitějším obdobím křesťanského roku. O předvelikonočním tzv. pašijovém (z lat. passio – utrpení) týdnu, který tomu předchází, si připomínáme Kristovo utrpení od slavnostního vjezdu na oslíku do Jeruzaléma o palmové či Květné neděli za účelem oslavit židovské svátky Pesach, přes jeho poslední večeři s učedníky na Zelený čtvrtek, následnou modlitbu na hoře Olivetské, kde došlo zradou Jidáše k jeho zatčení, soud, bičování a ukřižování na Velký pátek, přes zmrtvýchvstání o slavné Velké noci o Bílé sobotě až po neděli, kdy začínají podle katolické tradice slavnostní vigilie – vzkříšení. Velikonoční bohoslužba začíná zapálením velikonočního ohně, který symbolizuje vítězství Ježíše Krista nad temnotou a smrtí. Od tohoto ohně se pak zapaluje velikonoční svíce, která je v mnoha kulturách chápána jako znamení života.  Kristus pobýval po svém zmrtvýchvstání na Zemi se svými učedníky celých 40 dní a teprve pak vstoupil na nebesa a na připomínku této události slaví křesťané Nanebevstoupení, která připomíná Ježíšův výstup ze země do nebe a jeho oslavení u jeho Otce. Slavnosti velikonoční končí až padesátý den tzv. Letnicemi, slavností Seslání Ducha svatého. Protože jsou Velikonoce nejdůležitějším obdobím křesťanského roku, není divu, že jsou nejčastějším tématem středověkého umění. Pašijové náměty od modlitby Ježíše v Getsemanské zahradě na hoře Olivetské, přes jeho zatčení díky Jidášově zradě, soud před židovskou veleradou, předvedení před krále Heroda, soud u římského místodržícího Izraele Piláta, bičování, odsouzení k ukřižování, příprava na ukřižování, Ježíšova smrt doprovázená zatměním nebe a zemětřesením až po zmrtvýchvstání a vstup Ježíše na nebesa  jsou velmi působivými náměty pro umělce. Je proto velmi záslužné, že lektorské oddělení Sbírky starého umění Národní galerie v Praze připravilo právě na Květnou neděli komentovanou prohlídku pašijových výjevů v starobylém klášteře sv. Anežky České. Občané, kteří byli v minulých desetiletích komunismu ochuzeni o toto chápání Velikonoc a viděli v nich po vzoru pohanských předků nejvýš pomlázku a oslavu jara, měli tak možnost poslechnout si v nádherných starověkých prostorách tohoto kláštera působivé vysvětlení velikonočních událostí z úst lektorky Kateřiny Telnarové přímo před pašijovými výjevy na obrazech gotických mistrů. V tomto zaujímá NG výjimečné postavení, neboť deskové obrazy se u nás zachovaly v takové míře jako v málokteré zemi. Zajímavé je také sledování proměn gotického slohu. Celý článek

Významná zápůjčka třech děl do Národní galerie v Praze

Olga Uhrová

Významná zápůjčka třech děl německých expresionistů dorazila  z vídeňské Albertiny do Národní galerie v Praze. Díla předních představitelů německého expresionismu a členů umělecké skupiny Die Brücke ( založené v roce 1905) Ernsta Ludwiga Kirchnera,  Karl Schmidta – Rottluffa a Emila Nolde zapůjčila  Albertina ve Vídní  do Národní galerie v Praze,  jako reciproční zápůjčku za obrazy Oskara Kokoschky pro umělcovu výstavu ( Oskar Kokoschka – Exil and New Homelend 1934 – 1980 ) ve Vídni do 13. července 2008. Cílem tvorby německých expresionistů bylo těsnější spojení života a umění. Na jejich práci měla vliv německá gotická dřevořezba, později dřevořezby z Afriky a Oceánie, z moderního umění pak autentičnost a expresivita díla V. v. Gogha, P. Gauguina a E. Muncha a barevnost francouzských fauvistů. Nejaktivnéjším členem Die Brücke se stal E. L. Kirchner.  Tvořil především výjevy z velkoměstského života a intimního prostředí. Do tohoto okruhu náleží právě obraz z Albertiny „Dva akty v pokoji“ z roku 1914, který představuje jednu z prvních verzí tohoto námětu. Sedící žena v popředí představuje umělcovu přítelkyni Ernu Schilling. Pro jazyk obrazu je charakteristická výrazná barevnost a geometrická stylizace tvarů.Celý článek

ITCA 2008 - Mezinárodní trienále současného umění 2008

 Petra Jungwirthová

Pořádáním ITCA 2008  ve dnech  3. června – 14. září 2008 ve Veletržním paláci odkazuje  Národní galerie v Praze na Mezinárodní bienále současného umění – IBCA 2005 a rovněž na První pražské bienále 2003. Mezinárodní trienále současného umění je rozsáhlý mezinárodní projekt, zaměřený na umělecké tendence, které zůstávají stranou hlavního proudu současného výtvarného umění, manipulovaného finanční a politickou mocí a diktátem vládnoucích interpretací umění. Téma trienále „Re-reading of the Future“ má za cíl zviditelnit a zpřístupnit ty tvůrčí tendence, které, přestože jsou důležité pro zachování multinacionálního a interkulturního diskursu, zůstávají v pozadí priorit současné společnosti. Prezentace nejaktuálnějších tendencí současného umění v prostorech Národní galerie v Praze je výsledkem její spolupráce s prestižním mezinárodním týmem kurátorů z Velké Británie, Finska, České republiky, Německa, Itálie, Francie, Portugalska, Bulharské republiky atd. V reprezentativní budově Veletržního paláce  na přibližné ploše 9000 m2 se představí stovky děl, hlavně evropských současných umělců z oblastí výtvarného umění, hudby, divadla, videa, filmu, literatury, fotografie a také architektury. V prostoru ARTminus se uskuteční alternativní program trienále, kde budou mít možnost vystoupit netradiční umělecké formace s bohatým  video programem. Část projektů ITCA 2008 vytvoří satelitní výstavy v alternativních centrech a prostorech partnerských institucí – v Art Academy in Helsinki (Finsko), Perve Galeria (Portugalsko), Turlei Galery (Polsko) a National Museum of Bulgarian Art (Bulharsko). Základní organizační platformou ITCA 2008 je rozvíjení partnerství a spolupráce Národní galerie v Praze s kulturními a ekonomickými institucemi, společnostmi, nadacemi, univerzitami a alternativními kulturními středisky, a to jak na národní, tak i na mezinárodní úrovni. Rozsáhlá mezinárodní přehlídka ITCA 2008 ukáže nejenom nejnovější projekty evropských kurátorů a umělců, ale i zintenzivní vztahy mezi uměním a publikem prostřednictvím workshopů, seminářů a konferencí. Součástí široké mediální a informační kampaně, kterou Národní galerie v Praze spolu se svými partnery zajistí během celého tříměsíčního průběhu trienále, se stanou virtuální katalog a aktuální webové stránky.Celý článek

 

Kristovy pašije v gotickém malířství a sochařství

 

Lektorské oddělení Sbírky starého umění Národní galerie Vás srdečně zve 16. března 2008 na nedělní komentovanou prohlídku výstavy "Kristovy pašije v gotickém malírství a socharství" do Kláštera sv. Anežky České, U Milosrdných 17, Praha 1. Velikonoční neboli pašijový týden, kdy si připomínáme Kristovo utrpení a zmrtvýchvstání, je nejdůležitějším obdobím křesťanského roku, a proto i nejčastějším tématem středověkého umění. Komentovaná prohlídka "Kristovy pašije v gotickém malířství a sochařství" se koná o Květné neděli, kterou velikonoční týden začíná.
Zvýhodnené vstupné (vcetne výkladu): 60,- Kč. Další informace a rezervace (není nutná):
tel. 221 879 216 - 217, e-mail: ak.educ@ngprague.cz

Marlene Tseng Yu – Síly přírody

Marcela Hančilová  

Výstavu pořádá Národní galerie v Praze – Sbírka moderního a současného umění v Malé dvoraně a v 5. patře Veletržního paláce  Dukelských hrdinů 47, 170 00 Praha 7 od 8. února – 27. března 2008. Jedním z důvodů, proč se do středu pozornosti dnešního trhu s uměním, stejně jako do výstavních programů muzeí a galerií a umělecké kritiky dostává čínské výtvarné umění, je jistě v to, že obohacuje dnešní kulturní diskurs fixovaný především na kódy posledních let, měsíců, týdnů, nebo dokonce i dnů o představy, energie a rytmy sahající do tradice s tisíciletými kořeny. Dílo americké malířky čínského původu Marlene Tseng Yu bychom měli v uvedené souvislosti vnímat jako projev, který již po několik desetiletí anticipuje nové možnosti setkávání a vzájemného obohacování západní a východní kultury, aniž musí čerpat z podob a modelů poetik pozdně moderního umění. Podstata její působivosti spočívá v tom, že autorka míjí kategorie a systémy vybudované v reakci na krizové jevy západní civilizace, a uchovává tak, v daleko větší míře než jiní, bezprostřední doteky s přírodním universem. Ty se totiž z umění posledních desetiletí převážně vytrácejí. Yu vstoupila do umění v šedesátých letech, kdy americký abstraktní expresionismus získával pověst nejvýznamnější tendence umění prvních desetiletí druhé poloviny 20. století. Abstraktní expresionismus uchvacoval energiemi barev a forem velkého formátu a svobodou syntaxe, která umocňovala iluzi, že americkému umění se podařilo překonat dilema uměleckých směrů stárnoucí Evropy. Čím větší ohlas abstraktní expresionismus získával, čím hlubších analýz se dostávalo jeho povaze a původu, tím více se prosazovaly souvislosti abstrakce a modernismu a vystupovaly otázky svobody subjektu ve společnosti a umění. Mnohé v abstraktním expresionismu zůstalo spojeno s tvůrčími revolucemi 19. a 20. století. Není proto divu, že významný americký kritik moderního a současného umění, Donald Kuspit, vidí ve své studii o Marlene Tseng Yu, vydané roku 2005, její tvorbu v souvislostech návratů abstraktní malby k jednomu z kořenů abstrakce – k romantismu. Celý článek

Knížák vyzbrojuje teroristy

Ivana Haslingerová

V pražské galerii Mánes harašily zbraně. Po zuby byli ozbrojeni i hlemýždi, psi, raci, ptáci a krokodýlové...  Ano. Generální ředitel Národní galerie Milan Knížák ukázal svou pravou tvář. Navrhuje zbraně pro arabské teroristy. A že jde opravdu o převrat ve vyzbrojování armád, o tom svědčí zájem nejen po zuby ozbrojených arabských teroristů, ale i petrodolary šelestících šejků, kterými se to na výstavě jen hemžilo. Se zřetelem na charakter muslimského vyznání nebyla mezi ozbrojenci ryba.

 

 

 

"Řezal jsem zbraně a připevňoval je na zvířata, aby jim nevadily v pohybu a mohla s nimi dobře mířit. Pak jsem je i zvířata natřel na černo, aby byly v noci neviditelní," vysvětluje Milan Knížák svým arabským přátelům. Že to myslí Milan Knížák s  přestupem na islám opravdu upřímně, o tom svědčí to, že hned u vstupu na výstavu pověsil mnoho znetvořených Kristů na kříži. Dokonce do jednoho z nich  nožem vyryl díru za níž koukal rudý rám místo vnitřností. "To je to správné," říká o tomto obrazu mistr.Celý článek

 

Březen v Národní galerii

Petra Jungwirthová

Všechny stálé expozice a výstavy Národní galerie v Praze jsou otevřeny denně mimo pondělí 10-18 h. Možnost posledního vstupu do stálých expozic a na výstavy je v 17.30 h. UPOZORNĚNÍ: Klášter sv. Jiří: expozice bude uzavřena do 7. 5. 2008. Veletržní palác: od 24. 2. 2008 bude uzavřeno 4. patro. Dům U Černé Matky Boží: Expozice otevřena od 19. 2. 2008 Od 1. 1. 2008 nové ceny vstupného. SLEVY A VSTUP ZDARMA: Děti do 6 let zdarma. Snížené vstupné: děti 6-15 let, studenti, senioři nad 60 let; školní skupiny: 20 Kč za žáka ve všech objektech. Vstupné na jednotlivé výstavy je stanoveno zvlášť. Změny vyhrazeny. Dárková vstupenka platná v objektech Sbírky starého umění - Šternberský palác, Schwarzenberský palác, klášter sv. Anežky České. Platnost vstupenky: 2 návštěvní dny. Cena: základní 240 Kč, snížená 20 Kč. DEN VOLNÉHO VSTUPU: Pravidelně každou první středu v měsíci od 15 do 20 h (platí do stálých expozic a na výstavy). TIP NA DÁREK: Dárková vstupenka do Národní galerie v Praze platná do všech expozic a na výstavy: cena pro jednu osobu činí 500 Kč, pro dvě osoby 900 Kč. Zakoupíte ve všech pokladnách NG.Celý článek

 

Valentýn v Národní galerii v Praze

 Petra Jungwirthová

Den sv. Valentýna (14. 2. ), který letos připadl na čtvrtek, oslaví Národní galerie v Praze pozvánkou do svých stálých expozic a na výstavy pořádané NG. Tento den zaplatí dáma v doprovodu pána pouze snížené vstupné. Lektorská oddělení Národní galerie v Praze připravila řadu komentovaných prohlídek pro (nejen) zamilované návštěvníky: PROGRAM 14. 2. 2006 Celý článek

Ve Šternberském paláci lze nově spatřit unikátní dílo  Strom života

 Petra Jungwirthová

Po přestávce, způsobené stěhováním a přípravou nové expozice barokního umění, vystavuje Národní galerie v Praze opět jednu z nejcennějších památek německého řezbářství 17. století, proslulý Strom života. Unikátní dílo pochází ze zrušeného kláštera paulánů mezi Novou Bystřicn a Landštejnem poblíž rakouských hranic. Rádi bychom Vás upozornili na tento unikát (nejen) v souvislosti s nadcházejícími vánočními svátky. Dílo mohou návštěvníci spatřit ve stálé expozici ve Šternberském paláci. Jde o dva metry vysokou řezbu oživenou množstvím dokonale modelovaných miniaturních figur. Námětem je symbolika Kristova kříže jako vinného keře. Základem této mystické představy byl Ježíšův výrok „Já jsem pravý vinný kmen“. Jednotlivé detaily působivé sochařské skupiny pojednal neznámý řezbář se strhujícím mistrovstvím a smyslem pro dramatický efekt. "K dílu se váže legenda, která poněkud připomíná třeba pověsti o vzniku slavného Codexu gigantu čili „Ďáblovy bible". Celý Strom života měl prý za pomoci kapesního nožíku vyřezat jakýsi mnich, odsouzený na dlouhá léta do klášterního vězení. Restaurace řezby, která proběhla v letech 2000 – 2001, odkázala tento příběh do říše pohádek,“ uvedl pro ČTK ředitel Sbírky starého umění Vít Vlnas, který dále uvádí, že ve skutečnosti se Strom života zrodil kolem roku 1650 v některé ze špičkových řezbářských dílen jižního Německa, nejspíše v Augsburgu. Brilantní řezbář, který skupinu vytvořil, použil pěti druhů dřev: z jalovce, tisu, lípy, smrku a hrušky. Přirozená barevnost a rafinovaná kombinace těchto materiálů tvoří podstatu mimořádné působivosti díla. Sochař dokonce použil skutečných vinných úponků a rostlých smrčků, jimiž oživil vyřezávaný terén. Pramen krve tryskající z Kristova boku je sugestivně znázorněn pomocí přízových vláken.  Jedinečný unikát, není vystaven v Národní galerii v Praze poprvé. Návštěvníci mohli dílo obdivovat již v roce 2001. Byl totiž jedním z nejobdivovanějších exponátů výstavy "Sláva barokní Čechie" - projektu, který se dodnes řadí k jednomu z nejrozsáhlejších výstavních projektů NG za posledních 10 let. Za zapůjčení Stromu života vděčí Národní galerie pochopení farnosti v Nové Bystřici a českobudějovického biskupství. Klenot barokního sochařství, který u nás nemá obdobu, lze nově spatřit v expozici Sbírky starého umění ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí. Lektorské oddělení Sbírky starého umění toto významné dílo německého řezbářství zařadí do programů pro školy „Proč slavíme Velikonoce“ a „Velikonoce to není jen pomlázka – o původu a symbolech Velikonoc“. „Strom života“ bude také tématem pro krátké komentáře první středu v měsíci v březnu a dubnu v rámci programové nabídky ke dnům volného vstupu.

Cena NG 333

Petra Jungwirthová

V červnu 2007 vypsala Národní galerie v Praze 1. ročník Ceny NG 333 a Skupiny ČEZ pro mladé umělce do 33 let z České republiky a Slovenské republiky. Mladí výtvarníci měli možnost posílat svá díla nebo tematické soubory děl libo­volného žánru do 3. září 2007. Ve dnech 24. a 25. září se ve Veletržním paláci sešla odborná porota, která z přibližně 300 výtvarných děl od 198 mladých umělců vybrala 11 finalistů. Vítěz byl vyhlášen 6. prosince 2007 ve večerních hodinách. Laureátovi byla slavnostně předána cena v podobě finanční odměny 333 000 Kč, kterou darovala společnost Securitas a.s. Sponzorsky projekt dále podpořila Skupina ČEZ, a.s. a společnost Trade Fides. Oceněné dílo zůstane po skončení výstavy v majetku Národní galerie jako součást jejích sbírek. Cílem této aktivity je podchycení mladých talentů z řad umělců a výtvarníků. Předsedou devítičlenné odborné poroty je ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze, Doc. Tomáš Vlček, CSc. Vítězem soutěže se stala  SKUPINA ZTOHOVEN za "Mediální realitu 2007".  ZTOHOVEN sdružuje neurčitý počet členů, z nichž někteří vystupují pod pseudonymy Petr Olejka, Zdeněk Dostál, Roman Týc, Eman Cipace a další. Skupina má na kontě kromě vítězného  fingovaného výbuchu na ČT2 akci s neonovým srdcem Jiřího Davida na Pražském hradě, a akci, při které byly překryty reklamní plochy v metru. Cenu v podobě kupní smlouvy na částku  333 000,- Kč však z rukou generálního ředitele spol. Securitas  ČR a.s. Michala Kuníka, nepřebírali členové vítězné skupiny,  nýbrž jejich právní zástupce. Skupina ZTOHOVEN na vernisáži ani na tiskové konferenci nevystoupila, neboť si přeje zůstat v anonymitě.

Výtvarná dílna v Národní galerii

Petra Jungwirthová

 Lektorské oddělení Národní galerie v Praze představuje projekt určený mladým lidem "Výtvarná dílna pro studenty/tky a dospělé" .Dílna je určena především středoškolským a vysokoškolským studentům/kám a dospělým bez věkového omezení. Program dílny by měl být atraktivní zejména pro jedince, kteří sami rádi tvoří a zároveň chtějí trochu hlouběji proniknout do některých tvůrčích přístupů a pochopit širší kontext umělecké tvorby. Cílem setkání je prostřednictvím rozmanitých tvůrčích aktivit a výtvarných technik hledat podstatné znaky vybraných uměleckých směrů 20. století, ale i současného umění, a zkoumat či zkoušet principy tvorby konkrétních umělců a umělkyň. Nepředpokládá se žádná výtvarná schopnost či dovednost, ale jen chuť  nechat se inspirovat vybranými díly ze sbírek Národní galerie Veletržního paláce. Den a hodina: první středa v měsíci, 17:30. Dne 7.11. 2007 představíme Umělý vesmír (S. Zippe) - Hledání univerzálního řádu v koloběhu vzniku a zániku. Inspirováni dílem Stanislava Zippeho vytvoříme vlastní kinetickou a světelnou instalaci – vlastní „mikrovesmír“. Dne 5.12. 2007 Hádanka (M. Dopitová) - Tématem prosincové dílny bude otázka „identity“. Podobně jako Milena Dopitová vytvoříme svůj vlastní foto - autoportrét a také objekt; křehký a jemný navenek, pevný a nedeformovatelný uvnitř. Dne 2.1. 2008 Transformace (Z. Beran) - Umělecké dílo má svůj čas: čas vznikání, čas trvání a pokud není chráněno, tak i čas rozkladu a rozpadu. Podíváme se, jak s tímto fenoménem pracuje umělec Zdeněk Beran a sami zkusíme tento proces urychlit, umocnit a prožít.

Figurální malba východní Asie

 Petra Jungwirthová

Národní galerie v Praze / Sbírka orientálního umění si Vás dovoluje pozvat na  výstavu Figurální malba východní Asie. Sbírka orientálního umění Národní galerie v Praze ve svých fondech opatruje 5731 památek malířství a grafiky východní Asie a mezi nimi podstatnou část představuje pozoruhodné a originální figurální malířství. Zakladatel této sbírky, Dr.Lubor Hájek (1921–2000), už v roce 1980 vybral z těchto děl ta nejlepší a připravil z nich monumentální výstavu pro brněnský Dům umění  -  včetně katalogu, který však nevyšel kvůli nedostatku financí a nedokonalosti reprodukční techniky. U příležitosti osmého výročí úmrtí Lubora Hájka, průkopníka  české vědy o umění Asie, Národní galerie v Praze s pomocí japonské nadace Japan Foundation  splácí dluh vůči jednomu ze svých nejlepších odborníků a katalog vydává  – pietně v původním autorském znění. Katalog vyjde v lednu 2008.  Spolu s publikací tohoto výpravného katalogu se 180 barevnými reprodukcemi probíhá i repríza Hájkovy výstavy v kontextu stálé expozice asijského umění NG na zámku Zbraslav. Výstava ve třech sálech zámku Zbraslav proběhne v termínu od 24.11. 2007 do 8.6. 2008. Je rozdělena do dvou částí po přibližně 90 exponátech, z nichž první exponuje převážně čínskou a druhá zejména japonskou figurální malbu. Výstavu její autor podle stylistických souvislostí rozdělil do devíti oddílů, ve kterých ilustruje vývoj malířského ztvárnění figury ve dvou velkých kulturách východní Asie – v Číně a v Japonsku -  od začátku prvního milenia až po 20. století. U nejstarších čínských památek jde o frotážní transfery figur z bronzových nádob, poté přicházejí ke slovu polychromní ikony mahájánové větve buddhismu, excentrická zenová malba, ale i plejáda čínských a japonských legendárních a historických postav (Osmi nesmrtelných, Šestnácti arhatů, Sedmi bůžků štěstí, zakladatelů sekt i kouzelných poustevníků), které defilují v tušových a kolorovaných variantách malby na papíře či na hedvábí, v detailně jemné i extaticky odvážné práci štětce. Výstava Figurální malba východní Asie je koncipována jako pocta zakladateli Sbírky orientálního umění Národní galerie v Praze, Luboru Hájkovi.

 Václav Hollar (1607 - 1677) a Evropa mezi životem a zmarem

Tiskové a komunikační odd. NG

V říjnu letošního roku zahájila Národní galerie v Praze výstavu Václav Hollar (1607 - 1677) a Evropa mezi životem a zmarem. Výstava se koná v paláci Kinských na Staroměstském náměstí. Lektorské oddělení Sbírky starého umění připravilo bohatou nabídku doprovodných programů k výstavě. S nabídkou se můžete podrobněji seznámit na www.ngprague.cz Již nyní bychom Vás  rádi upozornili na komentované prohlídky výstavy v angličtině, které proběhnou v listopadu 2007 a lednu 2008.

Knížákova smršť 36


Milan Knížák, ředitel Národní galerie v Praze

Nad Letnou sa blízká, hromy divo bijů, ale jsou to špatné hromy. Sleduji kauzu Národní knihovny od začátku a už při prvních náznacích o možnosti jejího umístění na Letné jsem proti tomu veřejně protestoval. Ale to není ten problém. Dnes se otázky „blob na Letné či jinde nebo vůbec“ chopila média, a to je to nejhorší, co se mohlo stát. Pan Kaplický a jeho squadra hovoří o zpolitizování celé kauzy, ale pokud to někdo udělal, pokud někdo vnesl do případu politické aspekty a neustále přiživuje média, jsou to právě oni. Pan Kaplický se důsledně vyhýbá diskuzi o odborných problémech projektu a jen osočuje oponenty z bolševizmu, totalitnosti, zaostalosti, amatérizmu a dává nám najevo, že přichází z té správné země, z toho správného světa a proto jen on ví, jak se věci mají, a jen on je nositelem pravdy a pokroku. Letenská pláň je velký prázdný prostor, který svým umístěním ve středu velkoměsta nabývá stále větší a větší ceny a řada developerů by jej ráda využila. Jeho cena je však právě v tom, že zůstává nezastavěn, (což ovšem neznamená neupraven a nevyužíván). Ale i nevyužívaný prostor v srdci města má velký ozdravný smysl pro život města. Stejným nesmyslem jako stavba Kaplického blobu je projekt národního fotbalového stadionu, který by ohrozil život v Praze 7, jež by se stala v době fotbalových zápasů arénou pro boje policistů a fanoušků. Taková situace by ochromila dopravu a znemožnila normální existenci lidí tam bydlícím. I oceanárium je nesmyslem. Nechápu proč mají nad Prahou plout žraloci. Těch máme dost v obchodním i politickém světě, nehledě k tomu, že obří akvárium je už vybudováno a to rovněž v Praze 7, na Výstavišti.Celý článek

Soví ukolébavka

Milan Knížák

Sova zpívá ukolébavku ráno

Flamendři rozkoší vrní

Aby měl svět nahnáno

Vyrábím růžím trny

Z přemíry kvítí

Je mi na blití

A z těch lidí

Co slepě vidí

Dostávám žloutenku

Tyfus

Lupenku

Hlavně se stydím

Roland Schauls: the portrait society

Marcela Hančilová

  Národní galerie v Praze – Sbírka moderního a současného umění ve spolupráci s Velvyslanectvím Lucemburského velkovévodství v Praze pořádá v Malé voraně Veletržního paláce výstavu "Roland Schauls: the portrait society". Projekt the portrait society vznikl mezi lety 1995 až 1998, kdy si lucemburský malíř Roland Schauls vybral ze sbírky autoportrétů, která se nachází v Galerii Uffizi ve Florencii, 504 portréty a ty mu posloužily jako základ pro vytvoření svého druhu pomníku historie západního malířství. Na ploše okolo 100 čtverečních metrů se vedle sebe v uniformním uspořádání ocitají portréty malířů slavných jmen spolu s portréty jejich zapomenutých kolegů. V rozlehlé instalaci se objevují velikáni jako Dürer, Rembrandt, Velasquez či Delacroix spolu se svými předchůdci, současníky a následovníky, kteří dnes téměř upadli v zapomnění. Jednotné uspořádání instalace všech portrétů, pro které neplatí hierarchie umístění podle proslulosti, definuje věhlas a pád do zapomnění jako relativní veličiny. Schaulsovu konceptu o rovnosti šance lze rozumět jako svého druhu pomníku či pokloně ohromnému počtu těch, jejichž jména nám dnes nic neříkají. Podtrhává a zároveň tak zpochybňuje historické i současné mechanismy vyloučení ze světa umění a akademií. Každý portrét zastupuje umělce, který byl jako malíř ve své době považován a dobře ceněn a jehož celoživotní dílo čítá více než 300 závažných prací. Schaulsův záměr spočívá v jakési „akreditaci“ životů a děl zapomenutých umělců a v založení společnosti potenciálních vlastníků jednotlivých portrétů, která má podporovat odkaz oněch zapomenutých. Zároveň mají být zachovány všechny 504 obrazy jako celek. Nákupem jednoho z  vystavených obrazů se zařadíte mezi členy a partnery společnosti podporující umění a kulturní dějiny malířství ‘The Portrait Society‘. Paralelně s komunitou umělců se tak ustanovuje komunita majitelů podporujících jejich dílo, jejímž programem je pravidelně informovat členy ‘The Portrait Society‘ i veřejnost o chystaných sympoziích či připravovaných publikacích a získávat prostředky pro stipendia umožňující studentský výzkum a vědeckou práci v této oblasti a souvislostech. Výstava potrvá do 6. ledna 2008.

Tomáš Hlavina – Jan Stoss v NG

Marcela Hančilová

Národní galerie v Praze – Sbírka moderního a současného umění pořádá v Respiriu 5. patra Veletržního paláce výstavu "Tomáš Hlavina – Jan Stoss". Respiria Veletržního paláce bývají tradičně vyhrazena výstavám představujícím naše současné výtvarné umělce. Výstava Tomáš Hlavina - Jan Stoss, připravená pro prostor respiria v 5. patře, představuje dva rozdílné autory. Prvoplánově hledat styčné plochy jejich tvorby, ať po formální, obsahové či výrazové stránce, je zavádějící. Společné je pro ně místo a čas, počínaje šedesátými léty v datu narození, přelom osmdesátých a devadesátých let na pražské AVU a letošní setkání v respiriu Veletržního paláce. Jan Stoss (1964) je malíř pohybující se výrazově mezi klasikou a groteskou. Tomu odpovídají i jeho náměty. Téměř bez výjimky si je vypůjčuje - ať vážně či nevážně, ale bez znevažování - z vlastenecky zabarvené české a československé historie. V respiriu představuje poměrně rozsáhlý soubor obrazů, jehož váha spočívá především na dosud nevystavené figurální tvorbě z posledních let.Tomáš Hlavina (1966) vytváří precizní, výrazově subtilní a zároveň hravé objekty a instalace. Proměňuje vizuálně zajímavé reálné předměty v konceptuální objekty. Díla, která se skládají vždy z několika nalezených prvků, čímž se liší od ready-mades, mají charakter modelu nebo se vzdáleně podobají zvláštním nástrojům. Neodkazují však k ničemu konkrétnímu a nelze pro ně nalézt jednoznačný výklad, autor ponechává interpretaci na divákovi. Jeho propracované objekty, které sám chápe jako vizuální metafory, se vyznačují  minimem výrazových prostředků, stále větší jednoduchostí a vtipem. V respiriu Hlavina představuje působivý soubor objektů z posledních let. Výstava potrvá do 2. prosince 2007

Jan Zrzavý  vnesl do umění duchovní podstatu krásy 

 Ivana Haslingerová

Národní galerie v Praze uspořádala ve Valdštejnské jízdárně v Praze soubornou výstavu  díla jednoho z našich největších umělců Jana Zrzavého(1890 – 1977). Jan Zrzavý dokázal na počátku 20. století, kdy se bouřlivě rozvíjely nové proudy a směry ve světě i u nás, vytvořit si jedinečnou autentičnost a dokázal ji rozvíjet po celý život bez ohledu na módní trendy a výstřelky. Svým autentickým projevem a imaginací zasáhl výrazně do vývoje umění. Podařilo se mu spojit linii duchovního lyrismu s evropským modernismem. Jako výjimečný solitér  hledal dokonalé harmonie a duchovní podstaty krásy a čistoty v umění.  Jeho jemná kombinace světla a stínu vytváří podporuje představivost diváka, který má pocit, že se dívá na neskutečné věci, tak snově a záhadně Zrzavý působí. Je to způsobeno tím, že zdroji světla jsou u Zrzavého samy tváře a těla na obrazech, nikoliv zdroje vnější. Toto je tak působivé, že divák má pocit, že se dívá na něco neskutečného a nadpozemského a obrazy k němu promlouvají jakoby z jiného snového světa. Jeho ranná tvorba je poznamenána prožíváním hlubokých pocitů smutku, melancholie, vášně a utrpení, které vyjadřoval barvou, čímž zvyšoval napětí svých obrazů.  Stav jeho duše v jeho 25-26ti letech odráží například obrazy "Utrpení"  a "Meditace". Ve svých 38 letech prošel dokonce tak hlubokou krizí, že chtěl nechat malování. Zachránil ho odjezd do Benátek. Z cesty po Itálii vystavil dvacet věcí a Moderní galerie zakoupila poprvé jeho obraz "Kázání na hoře". Kristova tvář je prakticky táž, jak o ni usiloval od svých 17ti let. Kristus sedí na trůnu z jehlanů na ostrově odříznutém od okolí a za ním ubíhá do nekonečna prostor.  Tíhu Kristovy osamělosti zmírnil motivem služebníka a konvice, čímž zpozemštil posvátnost a mýtičnost původně navržené scény. Celý článek

Dny evropského dědictví v Národní galerii v Praze

Petra Jungwirthová

Dny evropského dědictví jsou významnou celoevropskou kulturně poznávací, společenskou a výchovnou akcí.  Celá akce pak bude probíhat v České republice v termínu od 8. – 16. září 2007.  Hostitelem Národního zahájení Dnů evropského dědictví 2007 bude ve dnech 8. a 9. září město Uherské Hradiště. Národní galerie v Praze každoročně připravuje bohatou nabídku doprovodných programů. Nejinak je tomu i letos. Při příležitosti zářijových Dnů evropského dědictví 2007 čeká návštěvníky bohatý doprovodný program poukazující na prolínání evropského umění do českého prostředí. Lektorská oddělení NG, která pořady pravidelně připravují, nabídnou dětským i dospělým návštěvníkům komentované prohlídky ve stálých expozicích, přednášky i inspirativní tvůrčí dílny. Doprovodné programy proběhnou ve vybraných stálých expozicích Národní galerie v Praze: Celý článek

Dny evropského dědictví v Národní galerii v Praze

Petra Jungwirthová

Dny evropského dědictví jsou významnou celoevropskou kulturně poznávací, společenskou a výchovnou akcí.  Hostitelem Národního zahájení Dnů evropského dědictví 2007 bude ve dnech 8. a 9. září město Uherské Hradiště. Celá akce pak bude probíhat v České republice v termínu od 8. – 16. září 2007. Národní galerie v Praze každoročně připravuje bohatou nabídku doprovodných programů. Nejinak je tomu i letos. Při příležitosti zářijových Dnů evropského dědictví 2007 čeká návštěvníky bohatý doprovodný program poukazující na prolínání evropského uměnído českého prostředí. Lektorská oddělení NG, která pořady pravidelně připravují, nabídnou dětským i dospělým návštěvníkům komentované prohlídky ve stálých expozicích,přednášky i inspirativní tvůrčí dílny. Doprovodné programy proběhnou ve vybraných stálých expozicích Národní galerie v Praze: klášter sv. Jiří, klášter sv. Anežky České, Šternberský palác, Veletržní palác. Vstupné na všechny doprovodné programy pořádané v rámci oslav DED 2007 je z v ý h o d n ě n é , tzn. že ve dnech konání doprovodných programů (9. - 16. září 2007) zaplatí návštěvník pouze cenu za doprovodný program, vstupné do expozice bude zdarma.  Zvýhodněné vstupné se vztahuje pouze na účastníky doprovodných programů.

Tvorba v době mizérie a iluzí

Petra Jungwirthová

Výstava "České sklo (1945–1980)" s podtitulem "Tvorba  v době mizérie a iluzí", kterou pořádá Národní galerie ve Veletržním paláci,  by neměla uniknout pozornosti. Byla zahájena v dubnu letošního roku coby samostatný projekt konaný v rámci přehlídky českého a zahraničního designu Art and Interior a potrvá do 23. září 2007.  Řadu projektů konaných  v rámci přehlídky pořádaných dnes již tradičně ve Veletržním paláci, rozšířila přehlídka českého skla. Výstava, která vznikla ve spolupráci Národní galerie v Praze a  Uměleckoprůmyslového musea v Praze  (kurátorem výstavy je Milan Hlaveš), dokumentuje na příkladu kolekce téměř čtyř set děl špičkových výtvarníků převratnou dobu, kdy se umělecké sklo postupně vymaňovalo ze svých převážně užitkových a dekorativních poloh. Mezinárodní nástup českého skla byl výrazný již na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu a i na dalších výstavách konce let padesátých a po celá léta šedesátá. Sklářští výtvarníci se nechávali inspirovat různými proudy zahraničního malířství a sochařství a transformovali je do specifických výstupů, které ve světovém měřítku revolučním způsobem změnily náhled na tradiční sklářskou tvorbu. V pozdních padesátých letech se ve skle objevil neobyčejný prostor tvůrčí svobody, přestože se umělecké sklo po léta nacházelo v neustálém napětí mezi represí a oficiální podporou, kterému z velké části vděčí za svou dynamiku a intenzitu. Zásadní předpoklad sklářské výtvarné tvorby ovšem od druhé poloviny 20. století až po současnost představuje fungující soustava našeho sklářského školství a pojetí výuky, které mezinárodní odborná veřejnost dodnes považuje za jedinečnou. Spolupráci všech plnohodnotných složek realizace od výtvarné přes technologickou až po řemeslnou na výstavě dokládá škála použitých technik a dokonalost zpracování exponátů. Sklo je zde poprvé konfrontováno s přípravnými kresbami a návrhy. Podstatná část výstavy se skládá z doposud nepublikované sbírky skla lichtenštejnské nadace Steinberg Foundation.

Srpen v NÁRODNÍ GALERII V PRAZE

Petra Jungwirthová

Národní galerie v Praze - Sbírka starého umění zve do stálé expozice středověkého umění ...

KLÁŠTER SV. ANEŽKY ČESKÉ - STÁLÁ EXPOZICE:

Středověké umění v Čechách a střední Evropě. České gotické umění (Mistr Vyšebrodského oltáře, Mistr Michelské madony, Mistr Theodorik, Mistr Třeboňského oltáře, díla krásného slohu, Mistr Křižovnického oltáře, Mistr Litoměřického oltáře, Mistr IP), německé a rakouské umění (Mistr Winklerova epitafu, A. Altdorfer, Lucas Cranach st.), slovenika, středověké umělecké řemeslo. Upozornění: od července 2007 bude omezen návštěvnický okruh kláštera sv. Anežky České. Z důvodu probíhající rekonstrukce areálu kláštera návštěvníci nebudou moci zhlédnout uzavřené přízemní prostory - křížovou chodbu, rajskou zahradu, kostely sv. Františka a sv. Salvátora a haptickou stezku.

PROGRAMY PRO PRÁZDNINOVÉ TÁBORY A SKUPINY DALŠÍCH ZÁJEMCŮ:

Nabízíme výklady a programy ke stálé expozici pro studenty a dospělé (Poklady gotického malířství a sochařství/Umění doby Karla IV./Umění doby Václava IV. a krásný sloh/Umění doby Jagellonců/Středověké umění a literatura/Středověké umění a Bible). Součástí pořadů pro mladší děti je výtvarná činnost v ateliéru (Dílna středověkého malíře/Dílna středověkého řezbáře/Skriptorium - dílna středověkého písaře/O mamince/Byl jednou jeden...).

Pro starší děti jsou k výkladu připraveny pracovní listy (Gotika je když.../Byl jednou jeden.../Moje galerie). Ateliér - Letní dílny budou uzavřeny z důvodů rekonstrukce přízemí klášteraCelý článek

Knížákova Smršť 35

Horké letní smršťování od rána až do klekání.

Milan Knížák, generální ředitel Národní galerie

Do horečného hledání Klausova protikandidáta na prezidenta se zapojil i Václav Havel, který sám dělal všechno pro to, aby se na trůně udržel co nejdéle. Zábavné je, že komunisté a socialisté dávají najevo svojí spalující touhu po protikandidátovi, ale nemohou žádného najít. Jen se obávám, že parlamentní volba nového prezidenta bude asi podobnou šaškárnou jako ta minulá. Ještě bych rád ztratil pár slov k tématu, který jsem otevřel minule a to je posuzování a výběr uměleckých děl. Stalo se špatným zvykem, jak v novinářských, tak politických kruzích, posuzovat poměry v uměleckém světě bez předběžného vzdělání a bez zkušeností. Navíc řada (tzv.) umělců podvádí, nebo lépe řečeno přikresluje skutečnost. Znám životopisy tzv. výtvarných umělců, kteří avizují své výstavy v Americe, Africe, na měsíci, ale nikdo se už neptá, kde v jaké galerii výstava proběhla. Tak jako u vědců se počítají publikované články pouze v prestižních renomovaných periodikách, tak u výtvarníků platí renomované galerie a muzea. Výstava v čekárně u kamaráda zubaře není to pravé ořechové, ale nevzdělaná media nám pak takové umělce představují jako světové suprstárs.

Velký moralista Paroubek se zčistajasna rozvádí i když nedávno mentorsky horlil proti neuspořádanému Topolánkově životu. Jsem zvědav, bude-li paní Paroubková stále tak plamenně obhajovat svého poctivého a spravedlivého Jirku? Ale bude-li nová láska schopna zbavit Paroubka jeho mocenských tužeb (třeba větším zapojením sexuálních praktik do života) bude to velká pomoc české společnosti. Národní galerie také dokončila rekonstrukcí Schwanzenberského paláce, kde bude příští rok otevřena trvalá expozice Českého baroka. (V této souvislosti je třeba poděkovat někdejšímu ministrovi kultury Pavlu Dostálovi. Bez něj by to nebylo.) Tato rekonstrukce byla ve srovnání s podobnými akcemi velmi levná. Dodržet rozpočet znamená mravenčí práci s velkým každodenním nasazením. Pokud takovou práci nevynaložíte, nemáte šanci. Celý článek

Emil Filla  (1882 - 1953)

Petra Jungwirthová

Výstava v Jízdárně Pražského hradu "Emil Filla  (1882 - 1953)" představuje  jednu z nejvýznamnějších osobností české a evropské kultury první poloviny 20. století. Základy výjimečnosti Filly spočívají jak v hodnotě jeho přínosu modernímu malířství, kresbě, koláži a plastice, tak i ve spojování těchto jednotlivých oblastí výtvarné tvorby s teorií umění a uměleckým školstvím a organizací uměleckého života. Fillovo dílo bylo založeno na řešení tvůrčích otázek a úkolů moderního umění, především expresionismu a kubismu, následně pak i dalších tendencí umění třicátých a čtyřicátých let, s reflexí sociálních a duchovních hnutí moderní doby. Na cestě k uplatnění a zhodnocení svých vlastních tvůrčích schopností a vizí Filla rozpoznal převratný význam děl Eduarda Muncha, Honoré Daumiera a Pabla Picassa, stejně jako rozpoznal význam nových objevů v dějinách a teorii umění. Fillovo dílo nalezlo své největší společenské uplatnění při utváření moderní kultury v Československé republice dvacátých a třicátých let. Obraně jejích ideálů Filla věnoval podstatnou část své tvorby a činnosti v době před a během okupace Českých zemí fašistickým Německem.

Sbírka starého umění, stálá expozice: Evropské umění od antiky v Národní galerii v Praze do závěru baroka vystavuje od 13. 6. 2007 originál Rembrandtova díla  - Muž s vousy a baretem. Slavný obraz, který byl do Národní galerie v Praze zapůjčen Národní galerií v Londýně,mohou  návštěvníci Šternberského paláce zhlédnout do ledna příštího roku.

Národní galerie v Praze připomíná 211. výročí založení

 Petra Jungwirthová

 V rámci oslav založení Národní galerie v Praze (5. 2. 1796) budou v prvním únorovém víkendu  (3. 2. a 4. 2. 2007) zpřístupněny všechny stálé expozice a výstavy NG zdarma. Návštěvníci tak kromě stálých expozic NG mohou zdarma zhlédnout i krátkodobé výstavy:

  • Slezsko, perla v České koruně (Valdštejnská jízdárna)

  • Terra/Cotta – plastika a majolika italské renesance  (klášter sv. Jiří)

  • Robert Schad / Ocel a čas (Veletržní  palác)

  • Zdeněk Beran/ Retrospektiva (Veletržní palác)

Lektorská oddělení připravila bohatý doprovodný program ve stálých expozicích: Celý článek

„ Rubens a Flandry“ v Japonsku

:Petra Jungwirthová

Do Japonska poputují významné exponáty ze sbírek starého umění. Od počátku května se postupně proměňuje část expozice ve druhém patře Šternberského paláce, z níž načas zmizí některé malby flámských mistrů. Obrazy budou zapůjčeny do Japonska na velkou výstavu Rubens a Flandry. Sedmdesát mistrovských děl flámského malířství 16. a 17. století ze Sbírky starého umění Národní galerie v Praze se představí postupně v Tokyu, Kagošimě, Jamanaši, Hirošimě a Ehime. Zpět do Prahy se obrazy vrátí v dubnu příštího roku. Díky vstřícnosti japonské strany bylo možno část děl nově restaurovat.

„Národní galerie v Praze byla oslovena společností White International Relations, která zastupuje významná japonská muzea umění. Před časem tato agentura zorganizovala například prestižní výstavy z fondů pařížského Musée Orsay a Art Institute v Chicagu. O díla Rubense a jeho současníků mají Japonci setrvalý zájem a na reprezentativní výběr z naší flámské sbírky se velmi těší.“, dodává ředitel Sbírky starého umění Vít Vlnas. Zapůjčené exponáty nahradí především obrazy holandských mistrů 17. století ze sbírek NG. 

Z děl, která budou mít v dohledné době možnost obdivovat japonští  milovníci umění jmenujme například: Klanění tří králů Pietera Brueghela ml., soubor krajin Pramen, Potok, Řeka a Ústí řeky od téhož mistra, Sv. Bruna, ranou práci Anthonise van Dyck, Studii starce se sepjatýma rukama Jacoba Jordaense, Krajinu s ptactvem Roelanta Saveryho, dramatickou Skalnatou krajinu od Davida Tenierse a mistrovská díla Pietera Paula Rubense Sv. Augustin, Navštívení P. Marie a Studie hlavy muže.