hhh

 

DIVADLO NA PALMOVCE SE ČINÍ

 

Jiří Sommer

            Nejen v centru hlavního města se dají shlédnout pozoruhodné divadelní inscenace. Téměř na okraji „divadelní“ Prahy, v Libni (ale blízko metra), vytvořili v posledních letech skvělé inscenace, které jsou divácky velmi přitažlivé. Poslední premiérou ze soboty 26. listopadu se stal slavný americký muzikál Chicago, který s nebývalým úspěchem prošel snad všemi nejprestižnějšími divadly světa.  Pravda, libeňské Divadlo pod Palmovkou není uzpůsobeno na monstr-gala představení, přece jenom jde o divadlo činoherní, možná i poněkud komorní, nicméně za odvahu uvést takový „majstrštyk“ je třeba pochválit vedení divadla i herecký soubor.
            Muzikál autorů Freda Ebba,  Boba Fosse a Johna Kandera je uváděn s podtitulem „satirický krimimuzikál podle skutečných událostí“. Jeho autoři se ve svém řemesle skutečně dobře vyznali, takže na jeviště přinášejí dostatečnou porci zpěvu, tanečních čísel, různých převleků i neočekávaných zápletek. Jejich muzikál je nepochybně považován za jeden z vrcholů tohoto hudebně dramatického žánru, což mj. dokládá jeho fantastický úspěch v divadlech na newyoryské Broodwayi (podle statistik ho zde vidělo na 18 miliónů diváků). Před několika lety ho v Praze také uvedlo Hudební divadlo v Karlíně, ale až po jeho derniéře se dostalo na jeviště Divadla pod Palmovkou.
            Není zcela obvyklé, aby  se hlavní hrdinky (jde především o muzikál „pro ženy“) rekrutovaly z prostředí kriminálu, kam se dostaly za vraždy. Jistě, Chicago bylo město plné cynismu, vypočítavosti, korupce a kmotrovství, takže nebylo zase tak daleko od věci, když gangster či dokonce vrah byl vnímán jako celebrita. Jak se uvádí v prologu k muzikálu, „uvidíte příběh o vraždě, lakotě, korupci, násilí, vykořisťování, cizoložství a proradnosti – zkrátka o tom všem, co je našim srdcím drahé a blízké…“
            Tak prosím, vyberete si sami  z toho, co je blízké vašim srdcím? Z toho, co vám tvůrci nabídli, si toho asi moc nevyberete, nicméně asi se pokocháte vnadnými dámami a přitažlivými  pány, jejich tanečními čísly a nezapomenutelnými melodiemi. Dvě krásné, po slávě toužící vražedkyně  Velma Kellyová  (Petra Jungmanová j.h.) a Roxie Hartová (Petra Doležalová j.h.) bojují o prestiž slavné celebrity a slavné vražedkyně. A k tomu jim má pomoci poněkud tajemný právník Billy Flynn (Radek Zima). Většinu rolí obsadil Stanislav Moša hostujícími zpěváky a tanečníky, z „domácích“ se v představení prezentují Hana Seidlová, Ivan Jiřík, Radek Valenta, Jan Konečný a Ondřej Kavan.
            Zbývá ovšem jeden malý, ale podstatný dodatek. Muzikál totiž mohl zmizet v propadlišti divadla, neboť původní záměr obsadit do hlavních rolí Jitku Čvančarovou a Zuzanu Norrisovou  z důvodu těhotenství první uvedené dámy a přetížeností jiných rolí u druhé. Nicméně obě v programu uvedené „stars“ si vedly více než úspěšně, pěvecky, pohybově a tanečně zaujala zejména Petra Jungmanová, v této dramatické sféře zatím málo „bodující“.
            Zajímavě a mobilně řešená scéna je dílem Jaroslava Milfajta, odvážné a „polonahé“ kostýmy hlavních ženských aktérek jsou dílem Andrey Kučerové a významnou roli tu má i choreografie Anety Mayerové.  Protože tento titul je chronicky znám i z filmové verze, která v roce 2003 dostala šest Oscarů především díky skvělým hereckých partům Catherine-Zety Jonesové a Reneé Zelwegerové, má každý šanci na porovnání.
            Pražští diváci mají tedy jedinečnou možnost posoudit  skvělé představení na Palmovce s uvedeným americkým filmovým hitem. Myslím, že uvedením tohoto titulu v libeňském Divadle na Palmovce budou příjemně překvapeni. Jede se tu skutečně naplno…