hhh

Papež Inocenc VIII.: "Za změny klimatu mohou čarodejnice"

Vítězslav Kremlík

Představa, že za špatné počasí může člověk, není nová. I upalování čarodějnic ve středověku plynulo z víry v antropogenní změny klimatu. To, že změny klimatu jsou antropogenního původu a že je třeba ihned začít jednat (time to act is NOW) - to věděli učenci už ve středověku. Jen někteří kacíři a potrhlí lidé tomu dodnes nevěří  (tzv. popírači). Konsensus však hovoří jednoznačně.

Emily OSTER

Emily Oster: "Witchcraft, Weather and Economic Growth in Renaissance Europe", Journal of Economic Perspectives—Volume 18, Number 1—Winter 2004—Pages 215–228  [Retrieved on 25 Aug 2009] Available at <http://home.uchicago.edu/~eoster/witchec.pdf>:

"V Evropě se období nejaktivnějších honů na čarodějnice shoduje s obdobím nízkých teplot, které je klimatologům známé jako "malá doba ledová". Kvůli chladnějším teplotám se zvýšila četnost neúrod, díky chladějším mořím tresky a jiné ryby přestaly plavat tak na sever a některé severské oblasti tudíž přišly o tento důležitý zdroj potravy."

witch.jpgKniha "Kladivo na čarodějnice" (1484) byla jakousi obdobou dnešních zpráv IPCC (Klimatického panelu OSN). Analyzovala opatření (mitigation measures), jak čarodějnice vyslýchat, aby se přiznaly. I tehdy tyto názory měly podporu nejvyšších světových autorit. Tehdy to nebyla OSN, ale papež, zástupce samého Boha. Kladivo na čarodějnice začíná bulou papeže Inocence VIII. Tato nejvyšší autorita tehdejšího učeného světa píše: "Doneslo se našemu sluchu, že mnohé osoby obojího pohlaví dopouštějí se ničení úrody..." Tehdejší zpráva o klimatických změnách obsahuje i kapitolu o vědeckých základech, kde se popisují mechanismy klimatických změn. Kapitola se jmenuje: "Jak čarodějnice vyvolávají krupobití a bouře a jak působí blesky, jimiž zabíjejí lidi i zvířata." Tehdy jako nyní byl konsensus jednoznačný: "Tudíž je rozumné dojít k závěru, že tak jako dokáží snadno vyvolat krupobití, dokáží vyvolat i blesky a bouře na moři; o tom nemůže být žádných pochyb."

Jazyk dnešních zpráv IPCC je podobný: "Je to velmi pravděpodobné. Není pochyb. Máme konsensus. Důkazy jsou jednoznačné."

Korelace mezi teplotami a počtem čarodějnických procesů: Bylo horší počasí, protože bylo více čarodějnic? Nebo bylo více lynčování, protože lidé byli více frustrováni počasím?

 

KANT

lynch.jpgPromode Kant: "The Witch Hunt of the Little Ice Age", IGREC working paper 2010. Institute of Green Economy. http://igrec.in/the_witch_hunt_of_the_little_ice_age.pdf:

"V malé době ledové, se změny klimatu promítly na celé planetě a krupobití začala být častější. Známá je bouře, která zasáhla 3.srpna 1562 prakticky celou Střední Evropu. Nastala tma v pravé poledne a bouře ničila domy, úrodu i vinice, zabíjela ptáky i dobytek na tisících čtverečních kilometrů. Šlo o tak ničivou slu, že zbožní lidě věřili, že nastává Poslední Soud. Následoval hladomor a následná migrace chudých napříč kontinentem... Tyto výkyvy počasí se jevily tak mimořádné, že byly pokládány za nadpřirozené (unnatural)."

Dnes by alarmističtí klimatologové souhlasili, že je to důkaz lidmi zaviněné destabilizace klimatu.

"Asi největší oficiálně schválený masakr čarodějnic se odehrál ve Wiesensteigu v Helfštýnsku, kde jen za rok 1563 bylo upáleno 63 žen."

Dnes by klima-aktivisté uspořádali demonstraci a požadovali by uzavření uhelných elektráren, které vypouštějí skleníkové plyny. Viděli jsme to v případě uhelné elektrárny Prunéřov, kdy aktivisté elektrárnu obviňovali, že tím jak čmoudí prý jakýmsi magickým způsobem zabíjí lidi až na druhém konci planety.

Skutečnost je jiná. Tak jako zabití čarodějnic nemělo žádný vliv na klima/počasí, tak i persekuce lidí/firem vypouštějících skleníkové plyny nebude mít na klima/počasí žádný pozorovatelný vliv. Vliv uhlíku na klima je totiž příliš malý. Taková persekuce je jen ventil pro emoce, nikoli řešení klimatu.

 

BEHRINGER

Wolfgang Behringer: "Weather, Hunger and Fear: Origins of the European Witch-Hunts in Climate, Society and Mentality". German History, Vol 13, No. 1 (1995). Available at <http://gh.oxfordjournals.org/content/13/1/1.full.pdf>:

"Podíváme-li se na tyto persekuce statisticky... největší persekuce čarodějnic ve Francii, Německu, Skotsku a Švýcarsku probíhaly ve stejném rytmu. Nešlo o náhodnou shodu... Při velkých honech na čarodějnice ve Střední Evropě v 16.století se obvinění z uhranutí počasí (Wettermacherei) objevovala nápadně často... Tyto představy, že za špatné počasí mohou čarodějnice, nebyly nic nového. Téměř všechny starogermánské zákoníky odrážely tuto víru a obsahovaly paragrafy proti uhranutí počasí. Křesťanská církev se tuto pohanskou víru zprvu snažila vykořenit... ale s malým úspěchem."

Lze tedy soudit, že moderní víra v antropogenní změny klimatu způsobené člověkem je jen projevem vzestupu novopohanství od 70.let. Novopohanské kulty New Age  se staly dnes módou a s nimi ožívá i víra, že za špatné počasí může člověk. Tuto víru se nepodařilo vymýtit ani křesťanům. Církev nakonec kapitulovala a převzala tuto pověru. Nyní před ní kapituluje i klimatologická věda. Moderní spor mezi alarmisty a klimaskeptiky je jen pokračováním tehdejších teologických sporů. Není to nic nového. Řada křestanských teologů totiž tvrdila, že jen Hospodin má takovou moc, aby mohl řídit počasí. V roce 1593 si třeba v Míšni místní administrátor Jeremias Lieb stěžuje, že "prostý lid se z neúrody a úhynu dobytka a dalších věcí tak pominul, že místo aby je pokládal za trest boží za naše hříchy, obviňuje z nich čarodějnice." Hon na čarodějnice byl spontánní lidová záležitost. Například "kronikář z bavorského kláštera Weihenstephan obviňuje rolníky z biskupství Freising, že to oni byli iniciátory persekuce čarodějnic obviněných z kazení počasí. A to proti vůli místních církevních i světských autorit."

 

MIGUEL

Edward Miguel: "Poverty and Witch Killing". Review of Economic Studies (2005) 72, 1153–1172  [Retrieved on 25 Aug 2009] Available at <http://www.econ.berkeley.edu/~emiguel/pdfs/miguel_witch.pdf>:

V zaostalých zemích Třetího světa hony na čarodějnice stále existují. V Tanzánii "je dvakrát tolik vražd tzv. čarodějnic v letech s mimořádnými srážkami oproti rokům jiným. Oběťmi jsou téměř vždy staré ženy, zpravidla je zabíjejí jejich příbuzní."

 

ČARODĚJNICE JSOU KLIMATIČTÍ ZLOČINCI

justice.jpgLidé odjakživa současné počasí pokládali za nenormální a nepřirozené. I dnešní hnutí klimatických změn se v něčem podobá honu na čarodějnice. Aktivisté volají po potrestání "klimatických zločinců" (climate criminal). Volají po "klimatické spravedlnosti" (climate justice) - zlí lidé prý začarovali klima a ubližují lidem na druhém konci světa. A vzpomínáte si na násilnickou klima-aktivistickou kampaň 10:10 z aféry Splattergate? Víte, jak klima-aktivisté pronásledují a persekuují klimaskeptické vědce, např. pomlouvačná kampaň Exxonsecrets? Dnes vědce neupálí, jen mu seberou granty, přestanou ho zvát na konference, brání mu publikovat, vyhodí z práce (např. Henk Tennekes). Kritici praktik IPCC jsou přirovnávání k popíračům (holokaustu).

 

FRANKENSTEINŮV KOMPLEX

Kdo je moderním ekvivalentem čaroděje nebo čarodejnice? Přece vědec a jeho vynálezy. Jistě znáte onen bonmot A.C.Clarka: "Jakákoli dostatečně vyspělá technologie je nerozlišitelná od magie." Vědec je pro lidi něco jako čaroděj - dokáže dělat zázraky, používá neviditelné síly (rádiové vlny, elektřina), zná to, co smrtelníci neznají (znalosti běžné nedostupné, protože vyžadují dlouhé roky studia), mluví tajným jazykem (technobláboly, matematické symboly). Lidé tedy věří, že vědec dokáže nějakým neviditelným tajemným způsobem i zničit počasí. Lidé se bojí technologie. Bojí se toho, čemu nerozumí. Odtud plynou ony obavy, že nemrtvé pekelné stroje požírající oheň nám otráví klima. Této démonizaci techniky Isaac Asimov říkal "frankensteinův komplex".

A závěr? Ano, změny klimatu tedy odjakživa ovlivňují lidskou společnost. Tím, že vytvářejí hony na čarodějnice jako je klimatický alarmismus. Je to zajímavý historický sociologicko-psychologický jev. Patří to ale do hodin občanské výchovy nebo do religionistiky. Nikoli do přírodovědy.

blog.idnes.cz, 3. února