hhh

Patrik

Daniel Kaiser

A úředníkovi ti mrtví nevadí?
Brání se Miroslav Patrik, zakladatel a první předseda Dětí Země, kterému výtkám, že kvůli zablokovaným dálnicím umírají lidé. Za průtahy prý mohou investoři a úřady.

I když ministr dopravy Vít Bárta zastavuje dopravní stavby, severočeskou D8 řadí dál k prioritám. Místopředseda Dětí Země Miroslav Patrik ale na této stavbě chce státu dokázat, že neumí stavět.

* LN Máte radost z toho, jak teď ministr dopravy zastavil některé stavby?

Hlavně je dobře, že se přišlo na to, že systém, ve kterém se staví proto, abychom prostě utratili peníze, selhal. Tady se dosud často stavělo proto, že nějaký politik potřeboval ukázat, jak je schopný. R49 z Hulína na Slovensko, kde hejtman za ODS v září 2008 poklepal na základní kámen, vůbec neměla stavební povolení. Dodnes se nestaví, ale už tam je ten základní kámen, protože tehdy bylo před krajskými volbami.

* LN S několika dalšími aktivisty jste Bártovi poslal otevřený dopis, v němž mimo jiné kritizujete jeho záměr šetřit na ekoduktech a protihlukových stěnách. Co si vlastně o ekoduktech myslíte?

Především je třeba si říct, kolik těch ekoduktů v republice je. Tady se vytvořila chiméra, ale můžu vám říct, že jich je tak asi do pěti.

* LN No, na těch 16 kilometrech, které chybí dostavět u dálnice D8 do Ústí, jich je dvanáct.

Ne, tam jsou mosty nad dálnicí pro přechod zvěře naplánované dva. Čili jich dohromady může být tak sedm v celé republice.

* LN To mluvíte jen o nadchodech nad dálnicí, ale nezapočítáváte podchody u estakád, kde by se jinak stavěly jen náspy. Ty dva ekodukty jsou přiměřené?

Ve Středohoří jsou logicky proto, že to je chráněné území. Pak je ekodukt na silnici R35 mezi Olomoucí a Mohelnicí, to je skutečně příklad ekoduktu předraženého a na špatném místě, to ale není vina nevládek, protože se žádného rozhodování nezúčastnily. Viníkem je tu ministerstvo životního prostředí s nějakými svými odborníky. Ekodukty, které jsme připomínkovali my, byly na D8 a na D47. Tam se to nakonec přehodnotilo na levnější variantu, místo ekoduktu se vysadí široký pás stromů kolem potoka Žabník a ty velké živočichy zavedou pod tři stávající dálniční mosty upravené tak, aby se nebáli přejít z Beskyd do protějších hor.

* LN Už někdy někdo viděl, že by třeba pod D47 prošla vysoká?

Na D47 se to stavělo kvůli velkým zvířatům jako los, rys, medvěd. A i kdyby tam ten los prošel jednou za deset let, je lepší tam ten ekodukt postavit. Dálnice je na sto let. Víte, že před pár lety na D1 způsobil nějaký divočák havárku asi třiceti aut. Na D1, kde žádné ekodukty nemáme, jsou ty střety skoro neustále, hlavně u Pelhřimova a Jihlavy.

* LN Tam by byla snadná odpomoc: postavit pevné ploty.

Jo, ale i ta zvěř musí někam projít. Když žijí zvířata na malém prostoru, jejich genetický kód degraduje. Zvířata musí migrovat a komunikovat s jinými zvířaty, aby jejich křížení probíhalo přirozeně.

* LN Už tím losím koridorem pod D47 nějaký los prošel?

Tak teď to tam je dva roky. Ale nejde o to, jestli tam teď neprocházejí, jde o to, aby ta zvířata měla pocit, že tu můžou žít. Určitě by pro vás byl zážitek, kdybyste tady viděl rysa nebo losa nebo medvěda, který sem nepřijde, protože ví, že tady neprojde. Tak když jsme si tu v minulosti ta velká zvířata vybili, tak jim teď aspoň umožníme na dvou místech projít Českou republiku. Musíme si připustit, že zvířata chtějí migrovat stejně jako lidi.

* LN Vaší nejslavnější bitvou je D8 z Prahy do Ústí. Proč ji ještě vedete?

Tam jsme se o změny snažili už od roku 1994, ovšem dlouho a bezvýsledně. Ještě koncem roku 2004 jsme navrhli, že připustíme stavbu dálnice z obou stran a za to se vybuduje tunel Kubačka, dlouhý tři a půl kilometru. Tento kompromis odmítli krajští zastupitelé, že prý se spěchá a že by to bylo drahé. Od března 2005 je naším cílem už jen účast na rozhodování, hlídáme, aby ekologické parametry byly nadstandardní a rozhodovalo se podle zákona.

* LN Na co konkrétně jste tlačili?

Prosazovali jsme aspoň dílčí zlepšení: kolik stromů vysázet náhradou za ty vykácené. Jestli tam budou ekodukty, aby se nevybetonovávaly potoky a nesázely nepůvodní druhy dřevin. Už to, že jsme účastníky řízení, navodí psychologicky situaci, kdy úřady samy radši navrhnou ekodukt dopředu, protože předpokládají, že my ho navrhneme taky a pak se na tom budeme točit – odvolání, soudy. Jestli mají na D8 stát protihlukové stěny, tak já je budu chtít třeba dřevěné. Chápu, že pro veřejnost je to maličkost, jestli jsou dřevěné nebo plastové. Ale mně to není jedno, já lpím na tom, aby ty stěny v chráněném území byly dřevěné, měly nějakou plochu třeba z plastu, který bude recyklovaný. Já si pak už můžu vyhrát, jaké parametry ty stěny budou mít, protože chci, aby to bylo pěkné a funkční.

* LN Takže vy povyšujete své estetické zájmy nad zájmy lidí v okolí, kterým přes vesnici zbytečně jezdí kamiony?

Ano, správná otázka. V tom řízení my hájíme ochranu přírody, investor hájí svůj zájem to postavit a představitel obce hájí zájem občanů. Všichni účastníci hájí svoje zájmy a já nemůžu za to, že místní občané, kteří mohli být účastníky řízení, nehájili své zájmy.

* LN Lidé musí pod okny strpět provoz, který by jinak šel po dálnici. A vy se staráte o to, jestli jsou stěny z recyklovaného materiálu.

Tak prostě jsou napsané zákony. Já mám právo se odvolat, a proč by měl někdo mé občanské právo omezovat? To je, jako když máte správní řízení, protože vás chytli v autě, že jste pil, a dají vám pokutu sto tisíc. Vy se odvoláte a já vám řeknu: proč se odvoláváte, měl byste to uznat. Každý zájem, který ta která skupina hájí, je vždycky na úkor něčeho jiného. Podle mě je to přiměřené, řízení se protáhne o pár měsíců, není to nepřiměřený zásah do práv těch lidí. Berme to tak, že dálnice D8 není nic výjimečného. Po celé republice trpí lidi autama, a kdo se o to stará? Proč je výjimečná situace v Habrovanech, a ne ve FrýdkuMístku? Odmítám tvrzení, že občané konkrétní vesnice musejí trpět, když využívám své právo.

* LN Není vaše právo účastnit se správního řízení podřízené právu lidí z Habrovan nebo z Velemína žít ve zdravém prostředí?

Kdo to rozhodne, čí právo je důležitější?

* LN Třeba se to dá vycítit lidsky.

Ne...

* LN ... co když v té vesnici přejede auto člověka? On ztratí právo na život, protože vy jste uplatnil právo na představu, jak má vypadat protihluková stěna.

Mrtvých je 1200 za rok, to byste si musel brát jeden případ za druhým. Nelze připustit, že omezíme občanská práva, protože zrovna v tomto případě je ten člověk nevinný a sejmulo ho auto. Viníkem je řidič, ne zákon o správním řízení.

* LN Kdyby už dálnice stála, tak se oběť s tím řidičem nepotká.

Při přípravě každé stavby existuje proces, v němž je třeba se vypořádat se všemi námitkami. Pokud má někdo pocit, že já to zdržuji, no tak to můžeme zabalit a zavést tu nějaký autokratický režim. Pokud mají lidi pocit, že jejich vesnici sužuje nadměrná doprava, tak mohou podávat petice, založit sdružení... A stejně tak já mám právo účastnit se správních řízení. Všichni musíme strpět nějaká bezpráví. Já se už v roce 1995 chtěl účastnit příprav na D8. Proč nikomu nevadí, že mi to bylo znemožněno?

* LN Pořád je na porušení toho vašeho práva méně bolestivý pohled než na přejetou mrtvolu. Podle studie ČVUT zaviní provizorium na D8 tři mrtvé ročně.

Tu studii bych vám tu mohl během půl hodiny shodit, jak je nekvalitní. Ještě před dvěma lety stejní lidé operovali se sedmi mrtvými. Vytvořil se dojem, že D8 je něco výjimečného, ale problémy s dopravou má celá republika. I jinde jsou lidi s dopravou nespokojení, mají jen tu smůlu, že o nich se nepíše. Vy se mě ptáte, proč se účastním procesu, když je tam mrtvý člověk. Jenže projektová organizace připravuje dokumentaci třeba osm let. Proč to neudělala za tři roky? Jim nevadí ti mrtví? Úředník pak rozhoduje třeba rok. Jemu nevadí ti mrtví? A pak přijdu já, mám patnáct dní na vyjádření, a my zdržujeme! Padesát procent času to visí na investorovi, čtyřicet procent na úředníkovi, já mám deset procent.

* LN Vy se přece odvoláváte a tím celý ten zdlouhavý úřednický proces znovu nastartováváte.

Z deseti let já zaviním jeden rok.

* LN Nebýt vašich odvolání a žalob, mají úředníci méně práce.

Kdyby moje připomínky akceptovali, nemám důvod se odvolat.

* LN Kdybyste se D8 neúčastnili, kdy podle vás mohla stát?

Možná tak v roce 2006 až 2008, ale to je čirá spekulace. A já nenutil stát stavět dálnici v CHKO. A kdyby byl tunel, už taky mohlo být hotovo.

* LN Tím tunelem by se stavba prodražila možná až o deset miliard.

To ne, tak o pět. Tunel odmítli s tím, že spěcháme. A proč nám už soud pak dal několikrát za pravdu?

* LN On vám ale nedává za pravdu věcně, vy občas zvítězíte v procesních věcech, formalisticky.

Pro mě je cynicky důležité, aby státní správa byla kvalitní a průhledná. Proč mám platit nekvalifikovaného a pomalého úředníka?

* LN Takže jste rozhodnutý vycepovat úřednický aparát na úkor obyvatel Českého středohoří?

Takhle to staví lokální politici, ale pak bychom museli zrušit správní řád a rezignovat na právní stát.

* LN Vy si obyvatele Českého středohoří berete jako rukojmí v boji se státním aparátem...

Neberu. Kdysi jsme tam dělali putovní výstavy a vysvětlovali jim, že dálnice do Středohoří nepatří, a když, tak jen v dlouhém tunelu. A v sociologických průzkumech nám většina lidí dala za pravdu.

* LN Dnes jsou proti vám.

Protože se o tom píše jednostranně. Naše vina, vina v uvozovkách, za stav na D8 je desetiprocentní.

* LN Sám jste před chvílí říkal, že nebýt vás, mohla D8 stát třeba už v roce 2006. Dnes je zřejmé, že se neotevře před rokem 2012.

Protože stát dělá chyby, a pořád beztrestně.

* LN A vy budete dokazovat státu jeho neschopnost na zádech konkrétních lidí?

To nemůžu přijmout, protože takhle bych nemohl dělat vůbec nic. Já už jsem na stovkách případů doložil, že úředníci rozhodují nezákonně, tak se to přece musí změnit.

* LN Je normální, aby člověk žijící v Brně ovlivňoval životy desetitisíců lidí o 400 kilometrů dál?

Já myslím, že to je v pořádku, protože my bydlíme v České republice a zákony platí pro všechny občany České republiky. Systém umožňuje komukoliv založit jakékoliv sdružení na cokoliv a je to dobře, protože jinak by politici a úředníci nebyli pod veřejnou kontrolou a zvlčili by.

* LN Šel byste, řekněme, do Velemína obhajovat své názory před tamními obyvateli?

Můžeme si o tom s Velemínskými povídat, ale první, kdo by tam měl přijít, jsou ti skuteční viníci. Úředníci ať lidem vysvětlí, proč rozhodovali nezákonně, investor ať vysvětlí, proč tak dlouho nekonal.

* LN Šel byste tam, nebo ne?

No, pokud by tam šli všichni, kdo se účastnili rozhodovací procesu, tak nemám problém. Když tam půjdu já, tak tím přiznám, že jsem hlavní viník. A to já nemůžu přiznat, protože takhle by si jakýkoliv investor řekl: stačí udělat mediální bububu, a už nám nikdo nebude bránit stavět cokoliv a budeme si tu dělat, co chceme.

* LN Definovali byste se v Dětech Země nějak světonázorově?

Jsme radikální demokrati, chceme, aby jakákoliv veřejnost měla šanci zúčastnit se rozhodovacích procesů. Víte, já už dneska D8 věnuji jen deset procent času, mám jiné starosti, přesun brněnského nádraží, Brněnskou přehradu, stavbu R55 přes ptačí oblast u Bzence.

* LN Tak čeho ještě na D8 můžete reálně dosáhnout?

Já vám nemůžu tak úplně odkrýt karty. Mně jde o čtyři věci, systémové, důležité pro budoucnost. Jednou z nich je získat rozsudky, které budou mít význam pro jiné kauzy, co teď mám rozjeté po republice. Jeden důležitý rozsudek Nejvyššího správního soudu u D8 stanoví, že rozhodnutí o výjimce k zásahu do biotopu zvláště chráněných organismů musí být vydáno před vydáním územního rozhodnutí. Já s tím rozsudkem můžu argumentovat v jiných správních řízeních, například na silnici R52 Brno–Mikulov. To je jeden důvod, proč dálnici D8 potřebuji dotáhnout právně, takové rozsudky důležité pro budoucí stavby jsem na D8 získal už asi tři.

* LN Je reálné, že by se vám na D8 něco podařilo zbořit?

Pochybuji, že se něco bourat bude, i když by to v úseku, kde já chtěl tunel, bylo krásné.

* LN Čili vy teď potřebujete nastavit pravidla i za cenu toho, že lidé u D8 budou ještě pár let strádat?

Ano, nám tu jde o systém. Já potřebuji nastavit taková pravidla, aby se nedostatky u jiných staveb už neopakovaly, protože jinak mi pořád budou volat lidi, že chtějí pomoct. A pak mi ta práce neubude.

***

KDO JE... Miroslav Patrik

Zakladatel a první předseda Dětí Země je ročník 1963. Na brněnské přírodovědecké fakultě vystudoval geochemii a geologii. V rámci Dětí Země se specializuje na dopravní politiku. Kromě boje o podobu dálničního obchvatu Plzně se profiloval hlavně opozicí vůči stavbě dálnice D8, která spojuje Prahu s Ústím nad Labem a s německou dálnicí na Berlín.

Lidové noviny, 28. srpna 2010