hhh

Nesmyslnost a neúčinnost konání SFDI

doc. Petr Firbas Brno

V popredi diskuzi v mediich je v posledni dobe otazka mnohamiliardovych investic do dopravni infrastruktury a spravnosti vyuzivani techto obrovskych verejnych financi. Dohoda o prevodu urcitych cinnosti z Ministerstva dopravy (MD) na Statni fond dopravni infrastruktury (SFDI) je bohuzel alarmujici v tom, ze podle dosavadnich zkusenosti SFDI naprosto nijak nekontroluje zadani projektu, nevi zda je situace "v terenu" i po pravni strance pripravena na zahajeni investicni akce, nekontroluje nijak podstatne plneni projektu a opakovane pisemne tvrdi, ze takoveto cinnosti nespadaji do pusobnosti SFDI. Nesmyslnost a neucinnost konani SFDI jako AGENTA UZAVIRAJICIHO SMLOUVY NA DESITKY MILIARD je mozne videt v porovnani s cinnosti Evropske komise, ktera ma tak prisna pravidla a tak ucinnou kontrolu, ze se Ministerstvo dopravy zjevne dokonce boji predlozit do Bruselu kontroverzni projekty jako na dalnici z Brna do Vidne, cast prazskeho okruhu, atd. Vypada to, ze touto Dohodou doslo k dalsimu rozmelneni zodpovednosti a neni vlastne mozne najit nikoho, kdo je zodpovedny za plytvani miliardami na nepripravene, kontroverzni a u soudu resene projekty.

Bez zajisteni OSOBNI zodpovednosti se veci v miliardovych zakazkach k lepsimu nepohnou. Zkuste se jen zamyslet nad tim, kdo z nasledujcich "hracu" ma vlastne skutecnou zodpovednost za efektivni projektovani a realizaci. Vypada to spis jako pevne utkana PAVUCINA "delegovanych" (tj. rozmelnenych) (NE)zodpovednosti bez radne kontroly: a) Ministr dopravy, jeho namestci a odbory b) SFDI (jeho vybor a DR) c) RSD d) subodavatele RSD konajici na zaklade plne moci, ale bez kontroly verejnosti Bohuzel po poslednich zkusenostech musim konstatovat, ze ani centralni organ zodpovedny za finance v CR, Ministerstvo financi, naprosto nic neprosetri, i kdyz dostane podnety poukazujici na korupcni pozadi akci s celkovymi moznymi ztratami 30 miliard na jizni Morave a 12 miliard na SZ casti prazskeho okruhu, ... (jedna ukazka je v priloze). V tomto pripade se nakonec MF pokusilo urgenci podnetu vyridit tak, ze kopie rozeslalo na nekolik instituci, ale samo vecne neudelalo nic.