hhh

Předražené studie na MZV: Úředníci ukazují na Kalouska

Adam Bartoš

Na zakázce studií proveditelnosti letiště v Indonésii měl zájem tehdejší ministr financí Miroslav Kalousek, tvrdí úředníci na MZV. Exministr jim prý nařídil, aby zakázku provedli. Podle tvrzení hned několik zdrojů z MZV byla zakázka dohodou ministra financí Miroslava Kalouska a náměstka ministra zahraničí Jana Kohouta. Zprocesovat ji měl tehdejší vrchní ředitel na MZV Milan Sedláček. Ten sám potvrdil, že na zakázce měl zájem Miroslav Kalousek. “Bylo primárně zadání z MF od Kalouska, že musí pokračovat projekt případné výstavby letiště,” řekl Sedláček. „Mně Kalousek řekl, tohle musíte dát na Yogyakartu,” upřesnil.

Exministr financí Kalousek vše popřel. “Pokládám to za absurdní. Byl jsem o to požádán MZV,” řekl rezolutně. “Rozhodně si nepamatuji, že bych na tom měl mít nějaký zájem,” dodal. “Já si vzpomínám, že za mnou byl Kohout s nějakými úředníky, jestli nějaký z nich byl pan Sedláček, to já opravdu netuším. Jednalo se o žádost z MZV, to je všechno, co k tomu mohu říci.”

Podle dalšího zdroje ale Kalousek v dané věci na úředníky MZV a Sedláčka zvláště tlačil. “Dokonce to byly telefony na úředníky, přímo on, jako šéf jiného resortu…,” uvedl František Formánek, člověk z okolí Mirka Topolánka, který se se Sedláčkem důvěrně zná. „Vyprávěl mi historky o nátlaku Miroslava Kalouska na něj a ostatní úředníky. Ale řekl, že se bojí o tom mluvit, aby ho Miroslav Kalousek nesejmul,” dodal Formánek na adresu Sedláčka


“Soutěžilo se jen na oko”

Podle zdrojů z ministerstva zahraničních věcí byla ale zakázka od počátku zmanipulovaná. Soutěžilo se podle něj jen na oko ve prospěch předem vybraných firem. Těm ministerstvo zaplatilo celkem 11 milionů korun. Podezřelé je, že všechny firmy dostaly za svou práci téměř identické částky – jen o málo nižší než 3,78 miliard, což je hranice, za kterou už pro výběrové řízení platí přísnější podmínky. Plán, jak peníze dostat do soukromých rukou, byl ale ještě starší. Už během léta 2008 existoval scénář, jak za studie zaplatit firmám IC&C a Mott MacDonald. Samotné výběrové řízení přitom MZV vyhlásilo až na podzim. Reportér tak na vlastní oči viděl smlouvy ze srpna 2008, podepsané MZV a připravené k podpisu pro firmy IC&C a Mott MacDonald. Smlouvy měly razítko, za MZV je podepsal velvyslanec v Jakartě Pavel Řezáč. Částka byla i v tomto případě rozdělena na tři firmy – jednu studii měla za 3,78 milionů udělat IC&C paní Rybkové, další dvě studie po stejné částce měla vypracovat firma Mott MacDonald. Datum na smlouvách bylo 22. srpna 2008. Spekuluje se o tom, že celá fiktivní zakázka měla sloužit na úplatky potřebné k tomu, aby se do Indonésie prodalo šest letounů L-159.

Celý text najdete na stránkách http://mzvcr.wordpress.com

Adam B. BARTOŠ (*1980): Od ledna 2007 do listopadu 2009 redaktor iDNES.cz, poslední dva roky se zaměřením na domácí politiku. Byl odejit z politických důvodů (kvůli objektivnímu informování o Lisabonské smlouvě). Kauzou týkající se MZV a Miroslava Kalouska se zabýval několik měsíců od sprna do listopadu. Během té doby shromáždil velké množství argumentů, dokumentů, materiálů a nepřímých důkazů korupce na MZV. Článek ale nestihl vyjít. Více o autorovi na jeho osobním blogu. –http://abbartos.wordpress.com/