|
|
ZAHRADY RADOSTI Jaroslav Hutka
Asi před půl rokem, po koncertě v jednom malém českém městečku, za námi do šatny
přišlo mladé děvče s otázkou, jestli nemám text té písničky o
pravděpodobnostech. Neměl jsem. Ta se mně moc líbila, říkala, je nová? Svým
způsobem nová je, odpověděl jsem vyhýbavě. Nějak jsem se styděl v té chvíli
přiznat, že bude tak o deset let starší než to děvče. A vydáte ji brzo na nějaké
desce? Vydáme, slíbil jsem, ale v té chvíli žádný takový plán neexistoval. Tak
já se budu chodit ptát k nám do prodejny s deskama. Tu písničku bych moc chtěla,
a rozloučila se. Celou cestu autem domů jsem měl pak špatné svědomí, že jsem ji
podvedl. Teď stejně ale není doba na vydávání takových písní, omlouval jsem se
sám před sebou. Lidé se musí napřed zasytit tím povrchním sajrajtem z venku…
jenže pak budou zasyceni a nebudou už mít chuť na nic jiného. Jako bych to
neznal ze Západu, napadlo mě skepticky. Nakonec jsem to zase zapomněl. Zvykl
jsem si za ta desetiletí žít s nevydanými písněmi, ale není to dobrý zvyk. Když
byla doba špatná a prostor pro svobodu žádný, tak jsem hájil každý kousek půdy,
který jsem si vydobyl, a teď jsem ochoten dobrovolně vyklidit pole komerčnímu
plevelu. Blahý pocit z pádu minulého režimu a z návratu z emigrace je už pryč. I
to je dnes už historie, a já se touto historií nechci odvést do galerie
minulosti. Naopak si myslím, že ze své vlastní minulosti mám několik dobrých
dárků pro současnost - aby si nemyslela, že je tak výjimečná a jedinečná.
Výjimečná a jedinečná totiž vůbec není, a začíná být dokonce docela nudná. Lidé
pořád prožívají stabilitu dolaru vůči koruně hlouběji než vydání nové knihy a
místo toho, aby sáhli po něčem, co jim dá prožít smysl jejich bytí, sledují
kurzovní pohyb akcií, které si vylosovali. Soukromý kapitalismus je sice
spravedlivější než ten minulý státní kapitalismus, ale ve své podstatě je to
také nuda, stejně jako ten zdánlivý mumraj, který s sebou nese demokracie v
kombinaci se senzacechtivým tiskem. Život je o něčem jiném, a abych přišel na
to, o čem vlastně je, začal jsem kdysi psát písně. PRAVDĚPODOBNÉ VZDÁLENOSTI je píseň, kterou moje písničkářská dráha teprve skutečně začínala. Napsal jsem ji koncem roku 1967 a je v té písni vše, co jsem chtěl ve svých dvaceti světu sdělit. Měla vliv i na mé další hraní. Mnohokrát jsem toho chtěl nechat. Většinou kvůli pochybám o svých zpěváckých a muzikantských schopnostech anebo když mi psaní nešlo a měl jsem pocit, že píšu už jenom pitomosti. Nebo když jsem si začal připadat na jevišti jako prázdný panák. Tato píseň se mi stala vždycky posledním argumentem, přece jen to zkusit dál. Že totiž ta možnost vyjádřit se až po okraj nesdělitelného existuje. Někdy jsem naopak míval pocit, že jsem dál už neměl psát, že zde je řečeno vše, co si v sobě nesu, a další pokusy musí být nutně už jen ředěním. SVĚTLO A STÍN (1971) jsem napsal v době skutečně temné. Potom jsem ji přestal hrát, zapomněl ji a ztratila se mi. V roce 1986 jsem ji v Rotterdamu objevil na jednom pásku, který mi poslal přítel z Mnichova. Pochopil jsem v tu chvíli jen, že to zpívám já, že je to píseň krásná, tak nezpochybnitelně zřetelná svou nadějí, ale víc jsem si nevybavil. Pak jsem o ní našel zmínku v deníku. Text jsem napsal z jedné vody a byl inspirován Šímovým obrazem Španělsko.
ŽIVOT SE OTÁČÍ (1972) napsala Zorka Růžová, moje první žena, která mě tehdy
svým psaním velmi ovlivnila. Někdy v polovině sedmdesátých let jsem tuto píseň
přestal hrát a zařadil jsem ji znovu až před třemi lety. Zorka emigrovala v roce
1976 do Paříže a žije tam dodnes. Před pár měsíci jsem ji potkal v Praze a ptal
se jí, jestli ví, že některé její texty se staly populárními, jako třeba Tango o
Praze. Odpověděla, že o tom cosi slyšela.
TADY DOMOV MÁM (1974) vyšla jaksi přímo z podvědomí. Napsal jsem ji jednou k
ránu. Vzbudil jsem se a zněla mi v hlavě melodie. Tak jsem si sedl ke stolu a
začal si ji zapisovat a napadl mě k ní text. Seděl jsem nad tím tak dlouho, až
jsem měl pocit, že mám všechno poznamenané, a šel zase spát, a když jsem vstal,
s údivem jsem se díval na stůl, kde ležela téměř hotová píseň. Dokončil jsem ji
ještě před snídaní. Myslím, že se ve mně vytvarovala ze dvou věcí, které tehdy
na mně ležely. První manželství směřovalo k rozpadu a v politice už bylo jasné,
že není návratu do šedesátých let, že okupace zvítězila a úspěšně instalovala
svůj vlastní režim. Je to odpověď na otázku české hymny: Kde domov můj? Poprvé
byla tato píseň vydána před deseti lety (1984), a to holandsky, a nazval jsem
podle ní celou desku. Hier is mijn thuis, tak se to řekne holandsky. V emigraci
tato píseň samozřejmě dostala ještě další význam.
MALÍŘI MICHALČÍKOVI (1975) je věnována člověku, který mě v dospívání velmi
ovlivnil. Píseň jsem moc nehrával, cítil jsem v ní také příliš soukromý tón.
Nedávno jsem slyšel o člověku, který se díky této písni stal malířem, a od
tohoto momentu jsem text začal vidět jinýma očima. Někdy je pro člověka těžké
vidět, co v psaní je skutečně řečeno. Pokud impuls k napsání něčeho je příliš
silný, tak se pod slovy natolik připomíná, že člověk ta slova po sobě nedokáže
svobodně přečíst. GALICIE (1988) byla napsána o prázdninách v severním Španělsku, ale písní se stala teprve před několika měsíci, kdy mi Vladimír Veit k textu složil melodii.
PŮVODNÍ ÚVOD K DESCE PRAVDĚPODOBNÉ VZDÁLENOSTI, DNES PŘEJMENOVANÉ ZPĚT NA ZAHRADY RADOSTI, 22. května 1994 |