|
|
Barokní podvečery 2008 8. cyklus koncertů staré hudby souboru Collegium Marianum Jana Semerádová Barokní podvečery souboru Collegium Marianum navazují na tradici pravidelného koncertního života na Starém Městě pražském, kterou založil hrabě Hartig v roce 1713. Tematické programy reflektují různé podoby ušlechtilé zábavy barokní společnosti i sled slavností církevního roku (advent, vánoce, masopust, velikonoce). Dramaturgie je zaměřena na znovuoživování děl starých mistrů, kteří v Čechách působili nebo jejichž skladby se dochovaly v českých archivech, ale i na uvádění skladeb z pokladnice evropské hudby 17. a 18. století. Výsledkem badatelské práce je každoroční uvedení několika novodobých premiér umělecky zdařilých skladeb, odolávajících proměnám času. Barokní podvečery jsou pořádány v historickém prostředí bývalého kláštera servitů v Melantrichově ulici a navozují tak původní atmosféru hudebních setkání počátku 18. století. V době baroka neexistovaly instituce, které by pořádaly veřejné koncerty, proto hlavními centry, kde působily významné umělecké osobnosti, byly šlechtické dvory. Někteří aristokraté si též vydržovali na svém dvoře kapelu a předháněli se ve výběru nejlepších kapelníků, kteří museli být zároveň skvělými komponisty. A proto někteří hudebníci za svůj život procestovali skoro celou Evropu. Slavnosti v roce 1723 u příležitosti korunovace císaře Karla VI. na českého krále propojily cesty Antonia Caldary, Giuseppe Tartiniho a Františka Antonína Tůmy. Po korunovačních slavnostech zůstal Tartini v Praze ve službách hraběte Štěpána Kinského, a těšil se zde i přízni knížete Lobkowicze. Naopak Tůma přesunul své působiště k Františku Ferdinandu Kinskému do Vídně, kde nastálo zakotvil a v roce 1741 se stal dokonce dvorním skladatelem a kapelníkem císařovny Alžběty. Ve Vídni byl v té době nejuznávanějším dvorním hudebníkem Ital Antonio Caldara, jehož věhlas jej provázel od římského období, kdy působil ve službách prince Francesca Maria Ruspoliho. Přestože Georg Friedrich Händel pocházel z Německa, jeho první cesty jej zavedly také do Říma, kde načerpal velké zkušenosti, které pak zúročil při uvádění oper v Londýně. Za svého krátkého pobytu u vévody z Chandosu napsal serenatu Acis a Galatea, inspirovanou arkadiánským námětem. Poněkud jiná situace byla ve Francii, kde se mezi podporovatele hudebního umění vedle aristokratů řadili i movití měšťané, v jejichž salonech se často konaly hudební dýchánky s novinkami od Jean-Phillipa Rameaua a Jean-Marie Leclaira. Zcela ojedinělým zjevem, nejen období baroka, byl Johann Sebastian Bach, který bravurně ovládal tzv. smíšeny styl, v kterém se italská invence snoubila s francouzskou noblesou. Svého patrona, prince Leopolda z Anhalt-Köthenu, zvěčnil v narozeninových kantátách.
Neděle 2. března 2008, 18.00 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Kající žalmy František Antonín Tůma a hrabě František Ferdinand Kinský Lamentatio Jeremiae Prophetae, hymnus Te Lucis, Miserere soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólisté: Hana Blažíková – soprán, Marta Fadljevičová – alt, Čeněk Svoboda – tenor, Tomáš Král – baryton
Neděle 20. dubna 2008, 16 a 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Zamilovaný Kyklop Georg Friedrich Händel a James Brydge, vévoda z Chandosu Acis and Galatea – poloscénické provedení části serenaty, kantáta Apollo e Dafne soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólisté: Markéta Mátlová – soprán a Tomáš Král – bas
Neděle 18. května 2008, 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Královské rozptýlení Jean-Marie Leclair a princezna Anna Oranžská Concerto No. 3 C dur, Récréation de Musique soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólo: Jana Semerádová – flauto traverso
Neděle 5. října 2008, 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Violino virtuoso Giuseppe Tartini a hrabě Štěpán Vilém Kinský Concerti a sinfonie soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólo: Riccardo Minasi – housle (Itálie)
Neděle 9. listopadu 2008, 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Rozprava múz Jean-Philippe Rameau a Alexandre le Riche de La Pouplinière Pièces de clavecin en concert a suity z oper Les Boréades a Les Indes Galantes soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólo: Bertrand Cuiller – cembalo (Francie)
Neděle 30. listopadu 2008, 16 a 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Ve službách Jeho Výsosti Johann Sebastian Bach a princ Leopold z Anhalt-Köthenu Kantáta Durchlauchster Leopold, árie z kantáty Schwingt freudig euch empor soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólisté: Hana Blažíková – soprán a Tomáš Král – baryton
Neděle 28. prosince 2008, 16 a 19.30 Barokní knihovní sál Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1 Vánoce v Římě Antonio Caldara a princ Francesco Maria Ruspoli Vánoční kantáta Vaticini di pace soubor Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová sólisté: Hana Blažíková – soprán, Jan Mikušek – alt, N.N. – tenor
Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu programu. Vstupné: 250, 330 Kč Abonentní vstupné: jarní řada – 3 koncerty 600, 810 Kč podzimní řada – 4 koncerty 800, 1100 Kč (v prodeji od 15. 5. 2008)
Slevy vstupného: – Senioři a studenti sleva 10% z ceny vstupenky. – Držitelé průkazu ZTP a ZTP-P a doprovodná osoba sleva 50% z ceny vstupenky. Uvedené slevy lze uplatnit pouze v pokladně Collegium Marianum, slevy se nevztahují na abonmá.
Umělecký soubor Collegium Marianum je hudební a taneční soubor, zaměřený na interpretaci předromantické hudby a rekonstrukci barokních choreografií. Soubor vznikl a působí při kulturní a vzdělávací instituci Collegium Marianum v Praze. Členy souboru jsou mladí čeští interpreti, kteří hrají na originály či kopie barokních nástrojů. Výsledkem intenzivní badatelské činnosti v českých i zahraničních archivech je řada novodobých premiér zapomenutých hudebních a tanečních památek střední Evropy 17. a 18. století. Kromě pravidelné koncertní činnosti soubor realizuje rozsáhlé projekty s významnými zahraničními sólisty, dirigenty a choreografy (Andrew Parrott, Simon Standage, Chiara Banchini, Peter Kooij, Anton Steck, Peter van Heyghen, Sigrid T´Hooft, Jean-Marc Piquemal, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory) a hostuje na hudebních festivalech v České republice i v zahraničí (m.j. Tage Alter Musik Regensburg, Vantaan Barokki, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Mitte Europa, Uckermärkische Musikwochwen, Concentus Moraviae, Košická hudobná jar). Soubor připravil řadu produkcí v autentickém prostředí českých barokních divadel. Diskografie souboru zahrnuje Concerti, Op. 7 J. H. Albicastra (Pan Classics) a dvoudílnou antologii Hudba barokní Prahy I a Hudba barokní Prahy II .
Orientální bál v Belvedéru Ivana Haslingerová
Pražská pobočka České manažerské asociace společně s Česko-čínskou společností uspořádaly u příležitosti čínského nového roku osmý orientální bál. Letos je rok ve znamení krysy, škůdce, jehož přítomnost v domě věští ale blahobyt. Podle předpovědi prý nepřinese velké události. Tanečnice Kateřina zatančila tance představující ženskost
Ples zahájil Ivo Gajdoš
Předsedkyně Česko-čínské společnosti Zlata Černá, jeho excelence velvyslanec Mongolské republiky společně s předsedo Česko japonské společnosti ..., doktor Šíma , . Manželé Lažanští a ředitelka China Tours Radka... a Marcel Winter, předseda Česko-Vietnamské společnosti (vpravo)
Hrdinové pohádky Opičák KunGu Khu
Japonské bubny PAbajko
|