Kulturně-hospodářská revue Fragmenty, ročník XII, červenec 2008                  Revue Fragmenty je denně aktualizovaná, tisková podoba je její podmnožinou.

 

 

NOVINKY

CENÍK inzerce

ANOTACE

HLAVNÍ STRANA

Perspektivy ekonomikyZdravotní politikaNF Klausových

 

 

Dubnové číslo revue klikněte na obrázek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Usnesení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ilustrace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podle jakých kritérií poslanci volili finančního arbitra?

Patrik Nacher

            Před více než týdnem celkem v tichosti proběhla volba finančního arbitra. Informace na veřejnost nepronikly téměř žádné. Zájem politiků, kteří finančního arbitra volí, ale i médií také nebyl příliš velký. Celá volba zapadla do stínu kauz místopředsedy vlády Čunka, hledání nového ministra školství či financování občanského sdružení paní Paroubkové. Přitom jde o volbu do čela instituce (pro účely tohoto textu budu používat tento termín, jakkoliv jde o fyzickou osobu), která má mimosoudně rozhodovat ve sporech klient versus banka. Zároveň jde o instituci, o které tak často hovoří politici, že by měla posílit postavení bankovních klientů. Dokonce se hovořilo i o rozšíření kompetencí finančního arbitra (dnes rozhoduje pouze ve sporech týkajících se platebního styku). A to vše v rámci debaty o populárním politickém tématu posílení práv a postavení spotřebitelů.

            Pro mě osobně bylo do určité míry překvapením, že ve volbě neuspěl současný finanční arbitr Otakar Schlossberger. I přes určitou kritiku odborné veřejnosti (zejména v souvislosti s prohranými soudními spory), byl v poslední době viditelnou figurou s jednoznačnými zkušenostmi v této oblasti. Další dva kandidáti byli veřejnosti téměř neznámí – Karel Kadlčák, kterého nominovalo pouze Sdružení pro bankovní karty a František Klufa, kterého nominovala Okresní hospodářská komora v Příbrami. Současného arbitra nominovalo pět subjektů (AFIZ – Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR, Diners Club International, Sdružení českých spotřebitelů, Regionální Hospodářská komora Severovýchodních Čech, APF – Asociace penzijních fondů ČR) a podporu mu vyjádřilo také Sdružení obrany spotřebitelů SOS. Hlasování ale dopadlo zcela jednoznačně pro Františka Klufu, který z celkového počtu 162 poslanců získal 135 hlasů. Současný arbitr pak oslovil pouze 11 poslanců a poslankyň a poslední kandidát jen 3 zákonodárce.

Co bylo příčinou, že zvítězil tak suverénně neznámý kandidát a naopak tak výrazně propadl současný finanční arbitr? Kromě již výše zmíněné kritiky současného arbitra se v kuloárech hovoří, že šlo o politickou dohodu. Tomu by odpovídal i počet hlasů pro vítězného kandidáta. Výsledek byl tak jednoznačný, že o nějaký druh domluvy mezi stranami jít muselo. To ale samo o sobě nic neznamená. Není to nic nenormálního ani neregulérního. Otázkou je, zda-li právě v tomto případě je taková dohoda užitečná. Podle dostupných informací se totiž na půdě Poslanecké sněmovny nekonalo představení jednotlivých kandidátů a jejich vizí. Ani ve Stálé komisi pro bankovnictví či na jednotlivých politických klubech, ale ani na plénu před samotnou volbou. Na základě jakých informací a podle jakých kritérií tedy poslanci volili? Zabýval se někdo z PS obšírněji dosavadním působením finančního arbitra? Zhodnotil někdo jeho práci a k jakým závěrům dospěl? Předložili kandidáti na tuto funkci nějaké projekty a představy o vedení této instituce? A jak to bude s oním rozšířením kompetencí? To jsou jen některé otázky, na které by odborná, ale i laická veřejnost měla slyšet odpovědi. Jinak se totiž stále budeme pohybovat v bludném kruhu. O tom, že by se u nás mělo zlepšit postavení bankovních klientů slyšíme často. Když pak ale probíhají volby do čela instituce, která by se na tom měla významně podílet, o tématu se příliš nehovoří.

            A aby byla informace úplná, zástupce finančního arbitra nebyl zvolen vůbec. Dosavadní zástupce Petr Scholz získal jen 17 respektive 19 hlasů a druhý kandidát František Tomášek dokonce žádný respektive 5 hlasů. Vzhledem k tomu, že nikdo nezískal nadpoloviční většinu, bude se kandidát i nadále hledat. Snad bude celý proces hledání a výběru kandidáta průhlednější než tomu bylo u finančního arbitra.