|
|
KONFERENCE OPERA EUROPA V NÁRODNÍM DIVADLE Nicholas Payne, Ředitel Opera Europa Opera Europa je přední profesionální asociace pro rozvíjení spolupráce mezi operními domy po celé Evropě. V současné době sdružuje na 100 operních společností z 32 zemí a tento počet se stále rozšiřuje. Opera Národního divadla je od roku 2004 členem této prestižní asociace a stala se iniciátorem a pořadatelem neveřejné konference, která se uskuteční ve dnech 23. – 25. listopadu 2007 v Praze. Tématem konference bude „Působení v rámci Nové Evropy“. Další témata se budou týkat spolupráce ve formě koprodukcí mezi jednotlivými evropskými operními domy, problematiky moderních pracovních smluv a také fungování nového subjektu asociace – Akademie pro získávání finančních prostředků. Do Prahy zavítají přední zástupci z více než čtyřiceti evropských operních domů. Konference se zúčastní i představitelé českých operních divadel. Opera Europa – Působení v rámci nové Evropy Opera si zakládá na svém evropském dědictví a své schopnosti překračovat národní a jazykové hranice. Co však znamená Evropa z praktického hlediska pro ty, kteří řídí operní společnosti? Je snad Evropa společným trhem, v jehož rámci lze obchodovat s produkcemi? Zajisté, sdílení nákladů a využívání podnikání v umění může přinést ekonomické přínosy. A mimo jakýchkoli finančních podnětů existuje také prospěch se sdělování výsledků tvůrčích snah širokému publiku. Jedním z dobrých příkladů je nedávná vynikající produkce poslední opery Benjamina Brittena Smrt v Benátkách, premiérované na festivalu v Aldeburghu, následně uvedené na festivalu v Bregenz a poté v plánu Státní operou Praha. Souhrou okolností téměř ve stejné době premiérovala Anglická národní opera další skvělou inscenaci této opery, která bude znovu uvedena v bruselském divadle La Monnaie a poté poputuje do New York City Opera. Takže ano, existuje aktivní trh s koprodukcemi, pro který může Opera Europa poskytnout užitečné fórum, ať už v rámci svých pravidelných setkání nebo prostřednictvím svých důvěrných databází, které budou předvedeny na nastávající konferenci v Praze, anebo pomocí neformální sítě, již naše asociace podporuje. Spolupráce znamená více než sdílení produkcí. V Praze se budeme také zabývat zkušenostmi s vyjednáváním pracovních smluv. Intenzivní série setkání v sobotu 24. listopadu bude věnována naší nové Fundraising Academy (Akademie pro získávání finančních prostředků) a tomu, co od ní mohou členové očekávat. Dalšími významnými tématy budou obchodní, marketingové a technické záležitosti. V každém případě se snažíme o to, aby všechny navržené postupy byly prospěšné pro všechny členy v celé Evropě. Uspořádáním této konference v Praze se snažíme vyslat silný signál, že naše práce a spolupráce se týká i nové rozšířené Evropy. Na začátku a v závěru konference se budou konat
plenární setkání, zahrnující kulaté stoly a diskuse, do nichž se zapojí
odborníci, kteří nám poskytnou užitečné informace o tom, co operní společnosti
mohou a nemohou očekávat od Evropské komise ohledně praktické podpory. Jsem si jist, že pražské Národní divadlo bude přívětivým hostitelem ve svých nádherných operních domech v živoucí české metropoli.
Představení opery Národního divadla v rámci konference Opera Europa:
Leoš Janáček: JEJÍ PASTORKYŇA Dirigent: Ondrej Lenárd; obsazení: Eva Urbanová (Kostelnička Buryjovka), Miroslav Dvorský (Laca Klemeň), Dana Burešová (Jenůfa), Aleš Briscein (Števa Buryja) a další.
24. listopadu, Stavovské divadlo (19.00): Wolfgang Amadeus Mozart: LA CLEMENZA DI TITO Dirigent: Marko Ivanović; obsazení: Johannes Chum (Tito), Elzbieta Szmytka (Vitellia), Atala Schöck (Sesto) a další
25. listopadu, Národní divadlo (15.00): Jiří Suchý, Jiří Šlitr: DOBŘE PLACENÁ PROCHÁZKA Dirigent: Marko Ivanović; obsazení: Jitka Molavcová (Teta z Liverpoolu), Dáša Zázvůrková (Vanilka), Jiří Stach (Uli), Zbyněk Fric (Pošťák), Tomáš Trapl (Advokát) a další.
Prague National Theatre:
Národní třída, Prague 1
Prague Estates Theatre:
Ovocný trh, Prague 1 Kolowrat Theatre: across the street from the Estates theatre Artists entrance |