|
|
Následující článek pana prezidenta byl napsán v roce 2000 pro tehdejší seminář Centra pro ekonomiku a politiku "Tři roky po měnové krizi". Připomněli jsme si ho nyní mj. kvůli aféře milicionáře a StBáka Josefa Tošovského a rozhodli se ho otisknout pro připomenutí toho, co Tošovský způsobil našemu národu nejen po morální, ale především po ekonomické stránce a také toho, že s ním již takřka deset let pan president bojuje. Po jeho přečtení každý soudný člověk pochopí, kde jsme již mohli ekonomicky být, kdyby nebylo kariéristy Tošovského a podrazů lidovců řízených skrytě z Hradu Václavem Havlem. Opravdu stojí za to se do článku, i když po letech, začíst: Tři roky po měnové krizi: rekapitulace událostí a jejich souvislostí, aby se na některé věci nezapomnělo Václav Klaus V květnu roku 2000 jsou tomu tři roky od největší ekonomické turbulence naší postkomunistické éry. Říkám-li největší, z odstupu tří let a navíc se znalostí tehdejších i následných ekonomických dat si troufám tvrdit, že v onom květnovém týdnu šlo daleko více o otřes politický než ekonomický. Právě uplynulé tři roky jsou již dobou relativně dostatečného časového odstupu a jsou tudíž vhodnou příležitostí pro „klidnou“ či alespoň klidnější analýzu. Pokusme se proto ke spoustě existujících pokusů o výklad těchto událostí přidat výklad další, i když je evidentní, že z mé strany o úplně nový pohled nejde a že navazuji na řadu svých dřívějších, známých, veřejně publikovaných textů, zejména na knihu „Země, kde se již dva roky nevládne“ (CEP, duben 1999). V tomto mém dnešním pokusu nejde o rigorózní analytický text, a to mimo jiné proto, že krátkost časových řad naší „nové“ ekonomiky žádné náročnější metody empirické analýzy stejně neumožňuje. Jde však o pokus o teoreticky i empiricky podložený a pozorný narativní přístup. Pokusím se zejména důsledně oddělit to, co u nás příliš často oddělováno nebývá. Pokusím se oddělit časová období, která se – v našich dodnes přepolitizovaných a zájmově motivovaných – polemikách bohužel míchají dohromady. Pokusím se proto oddělit 1) co krizovému období předcházelo? 2) co se událo mezi prvním vědomým makroekonomickým brzdícím zásahem státu a vypuknutím otevřené měnové krize? 3) jak probíhala vlastní krize? 4) co se odehrávalo po skončení akutní krize? Je to sice do jisté míry přístup zcela banální a nijak originální, ale „anatomie“ krize tohoto typu u nás běžná není. I. Anatomie naší měnové krize Odlišuji čtyři základní, mnoha charakteristikami se lišící období: 1. Co krizovému období předcházelo? V předkrizové fázi, v období let 1994, 1995 a v první polovině roku 1996, probíhal v České republice relativně rychlý ekonomický růst, který v roce 1995 dokonce dosáhl hodnoty téměř neuvěřitelných 6,4% ročního růstu HDP. Šlo o „klasické“ transformační oživení. V každém případě šlo o pozitivní fázi našeho polistopadového vývoje. Při velmi nízké míře nezaměstnanosti, která se po většinu tohoto období udržovala pod 3%, nebyla důvodem k zneklidnění a ke změně politiky ani neklesající inflace udržující se na úrovni kolem 10% ročně, což bylo v tehdejší době výrazně méně než v ostatních transformujících se ekonomikách, ani fiskální situace státu, protože jsme po celou tuto dobu vykazovali vyrovnané státní rozpočty. Někteří ekonomové, a spolu s nimi i celé vlivné, oficiální instituce jako ČNB a MMF, sice i tehdy leccos kritizovali, ale nejvíce nás snad tehdy varovali před relativně rychlým růstem mezd. Dovolil bych si argumentovat, že tehdejší růst průměrných mezd byl nepřijatelný hlavně pro ty, kteří chtěli dosáhnout – a to v krátkém čase – razantní snížení domácí inflace. Pro ty z nás, kteří rychlou desinflaci naopak považovali za krajně nebezpečnou a nezodpovědnou, protože věděli, že by – při nezměněných expektacích ekonomických subjektů ohledně vývoje nominálních veličin – vedla k dramatickému ohrožení ekonomického růstu. Růst průměrných mezd sám o sobě – navíc při vyprazdňování tzv. „mzdových“ transformačních polštářů, při rychlém přesouvání pracovních sil mezi sektory (a proto při nevyhnutelném mzdovém „vzlínání“) a při poklesu počtu vyplácených mezd (neboli při dobrovolném poklesu zaměstnanosti) – nebyl významným problémem. Např. i často diskutovaný, tehdy jednorázově provedený nárůst mezd ve veřejném sektoru o více než 20% sám o sobě – nevyvolal-li deficit státního rozpočtu – ničemu bezprostředně nevadil. Zcela stabilní byl od posledních dní prosince
1990 po celých 6 let nominální měnový kurs, i když reálný kurs v této době
díky inflačnímu diferenciálu viditelně rostl. Byl tím postupně vyprazdňován
další důležitý transformační polštář a šlo jen a jedině o to, jaký prostor v
té které chvíli v tomto polštáři ještě zbývá. Žádná velká změna v tomto
ohledu nenastala ani 2. října 1995, kdy se koruna formálně stala volně
směnitelnou měnou. K zřetelnější změně došlo až v únoru 1996, kdy bylo
rozšířeno fluktuační pásmo koruny na plus minus 7,5%, což bylo jistou, ale –
jak ukázala budoucnost – asi nedostatečnou změnou kursového režimu. Po
celou dobu následujícího roku 1996 totiž koruna i přes tuto změnu posilovala
– např. vůči německé marce z 18,45 Kč (za 1 DM) v únoru na 17,63 v prosinci. Připomeňme i to, že v listopadu 1995 ratingová
společnost Standard and Poor’s přidělila České republice jako první
postkomunistické zemi hodnocení A a že se v prosinci téhož roku stala ČR
– také jako první – plnoprávným členem OECD. Dobře jsme věděli, jak snadno se může změnit domácí či zahraniční politická situace, jak netušeně může ekonomika – a to zcela nezaslouženě – utrpět nějaký nepříjemný exogenní šok, na základě jak nevinného motivu může mezi investory vzniknout panika a z ní plynoucí hrozivé lavinové či dominové efekty, jak se ekonomika může dostat do obtíží i svými vlastními, tedy endogenními procesy, atd. Věděli jsme i to, že se v realitě většinou jedná o různou, vzájemně se posilující kombinaci všech těchto vlivů a že proto jde strašně moc o to, aby se jejich synergickému efektu nenapomohlo tím, co domácí hospodářskou politikou ovlivnitelné je, co my sami máme v rukou. Připomenout je třeba i naši tehdejší, poměrně nepříznivou strukturu zahraničních investic, danou vedle celkového charakteru a základní logiky naší transformace i zvolenou mírou a typem otevření naší ekonomiky vůči světu (zejména ve finanční oblasti). Klíčovým momentem tohoto otevření byl říjen 1995, kdy byly – před naším vstupem do OECD – liberalizovány peněžní toky i na kapitálovém účtu platební bilance. Česká republika se mezi transformujícími se ekonomikami stala v tomto směru ojedinělým unikátem. Koruna začala být široce obchodovanou na mezinárodních trzích a díky tomu se desítky miliard eurokorun ocitly mimo kontrolu naší centrální banky. Nic podobného neexistovalo a neexistuje dodnes např. u forintu či zlotého, o dalších měnách ani nemluvě. Toto předčasné otevření kapitálového účtu, kterého jsem se já sám nemálo obával, bylo vedle prestižních důvodů motivováno zejména snahou ČNB snížit náklady sterilizace přílivu spekulativního kapitálu, ale tento efekt určitě dosažen nebyl. Byly tím naopak dokořán otevřeny dveře pro rychlé pohyby spekulativního kapitálu – a to v obou směrech. Bohužel ne jen ve směru jednom. Racionální pohled na tehdejší ekonomickou situaci vybízel pokusit se provést mírné zbrzdění ekonomiky, které by existující napětí snížilo, ale které by nevedlo k jiné ekonomické poruše, které by nevedlo ke zneklidnění domácích i zahraničních investorů, které by nevedlo k ohrožení stability našeho bankovního a finančního systému a které by ve svém konečném důsledku neznamenalo ztrátu kredibility celé české transformační cesty. Je zřejmé, že by bylo ideální ekonomiku začít brzdit už v polovině roku 1995 (při známých časových zpožděních), ale to se z řady důvodů nestalo. Zejména proto, že vláda neměla ani přílišnou chuť, ani dostatečnou jednotu začít brzdit ekonomiku již před volbami. V tom nebyla nijak originální a nikdo jí to tehdy ani nedoporučoval. 2. Co se událo mezi prvním vědomým makroekonomickým brzdícím zásahem státu a vypuknutím otevřené měnové krize? V této komplikované ekonomické situaci se v červnu 1996 konaly parlamentní volby, které – poněkud překvapivě – nepotvrdily předcházející postavení stran dosavadní vládní koalice. Po složitém koaličním jednání došlo k sestavení velmi riskantní menšinové vlády umožněné sociální demokracií, nicméně bez jakéhokoli pevného smluvního základu typu opoziční smlouvy. Díky tomu došlo k dalšímu velkému oslabení manévrovací pozice vlády – jak v oblasti makroekonomie, tak v oblasti privatizace bank a některých dalších podniků, ale i v celkovém transformačním tažení. Snad na to nikdo za těch pár let nezapomněl. Této slabosti vlády bylo jak z domova, tak ze zahraničí využito k zásadnímu útoku proti „české cestě transformace“. Výsledkem bylo, že se česká ekonomika stala obětí politických ambicí části naší politické scény a to dokonce více než obětí svých vlastních nedokonalostí. Rozhodující bylo v dané situaci neudělat
chybu, nevnést do ekonomiky vládou či centrální bankou žádný zbytečný,
dodatečný otřes. To se, bohužel, nepodařilo. Dne 19. června, před
ukončením koaličních jednání o nové vládě a bez jakékoli konzultace s tehdy
existující, tedy „starou“, dožívající vládou,
vyhlásila ČNB výrazná restriktivní opatření, o kterých od té doby vedeme
nepřetržitý interpretační spor
2). V každém případě je – alespoň
pro mne – jasné, že centrální banka ekonomiku zabrzdit chtěla a že toto opatření
udělala vědomě. Nevěděla však, jak moc bude její opatření působit.
Výrazně
zvýšila povinné minimální rezervy z 8,5 na 11,5% a spolu s nimi zvýšila i
úrokové sazby, platné na mezibankovním trhu (tzn. diskontní, lombardní a repo sazby). Naše, ne příliš pevné a kapitálově ne silné komerční banky,
pohybující se – z řady snadno vysvětlitelných důvodů – na ostří nože, na
hraně svých možností, byly tímto měnovým zásahem zasaženy asi daleko více
než naše centrální banka očekávala předem a než tušila i potom. Do 9. srpna
musely komerční banky stáhnout z oběhu miliardy korun, což – nejsme-li
v situaci ladem ležících peněz – není a nemůže být snadné, bezbolestné a bez
následků. Některé banky to nezvládly vůbec a brzy odešly ze scény, zatímco
jiné se udržely, ale za cenu svých vlastních budoucích obrovských potíží a
hlavně za cenu narušení neméně křehké rovnováhy (či spíše elementární
stability) podnikové sféry, které byly – jako důsledek přizpůsobení se
zásahu ČNB – hromadně vypovídány či neobnovovány úvěry. Poměrně známá data o
množství peněz v oběhu a o nově poskytovaných úvěrech tyto mé závěry
dokumentují více než jasně. Vláda na tento krok důrazně a přesvědčivě nezareagovala a bez spolupráce s ČNB ani nic moc jiného dělat nemohla. Měla velké obtíže sama se sebou a zejména s přípravou a schválením státního rozpočtu na rok 1997, jehož projednávání v rozpolceném parlamentu výrazně destabilizovalo politickou situaci. Ekonomika byla od politiky v dalších měsících spíše odvozena, než že by sama o sobě k destabilizaci „vedla“. Ke stále většímu pnutí docházelo uvnitř vládní koalice. Nečekaným pádem předsedy ODA Jana Kalvody (po poněkud absurdní příčině) se celá tato malá politická strana velmi zpochybnila a ostentativně nekoaliční chování předváděla stále více i KDU-ČSL, zejména její tehdejší předseda. Svou šanci vycítila nejen opozice, ale i domácí i zahraniční média a v neposlední řadě i vlivné poradenské firmy, které si to konečně chtěly „vyřídit“ s českou transformační cestou a s naší neochotou dělat ze sebe pasivní objekt jejich – dobře placených – rad a doporučení. Nebyla nám prominuta zejména kupónová privatizace, která jim odebrala nemalou část jimi očekávaných zisků. Dnes je třeba připustit i to, že vláda dopad
tohoto opatření ČNB na makrosituaci, na množství peněz v oběhu a na
agregátní poptávku nedocenila a že se zabývala – více méně metodou hašení
požárů – pouze jeho mikrodopadem, a to jak na banky, tak na firmy reálného
sektoru. Vláda – spolu s ČNB a se všemi domácími i zahraničními
„posuzovatelskými“ a poradenskými, nesmírně moudrými a autoritativními
firmami a institucemi – předvídala pokračování rychlého růstu ekonomiky i
v roce 1997, což byla zjevná chyba. Na tomto předpokladu postavila i svůj
návrh státního rozpočtu na tento rok. Nakonec ho sice po velkých obtížích
prosadila, ale na jinou, aktivnější politiku neměla sílu, a to jak díky své
vlastní vnitřní nejednotě, tak silným tlakem zvenku (z parlamentu a z
médií). Poněkud zvláštním způsobem se vyvíjel měnový kurs. V průběhu politicky sporného roku 1996 a na počátku roku 1997 výrazně posiloval, a to i přes nárůst vnější nerovnováhy, způsobené velmi asymetrickým vývojem vývozu a dovozu. Svůj „nejvyšší“ bod dosáhl kurs koruny v polovině února 1997, kdy byl – např. vůči německé marce – o 2 koruny výše než před rokem, k čemuž přispělo i poměrně velké lednové vydání eurokorunových obligací. Teprve potom začal jeho zjevný pokles (i když byla původní parita měnového kursu překročena až v polovině května). Tragickou chybou však byla nediskuse tohoto problému mezi vládou a ČNB. Na jaře 1997 už přece bylo jasné snad všem, že je vývoj kursu koruny zcela v rukou spekulantů a že s domácí ekonomikou jako takovou nemá téměř nic společného. Kurs posiloval bez ohledu na stále varovnější čísla o prohlubující se vnější nerovnováze, což jen potvrzovalo předpoklad, že se spekulanti připravují na to, aby mohli kurs koruny srazit. Vláda chtěla zasáhnout a radikální zásah připravovala. Hledala cestu jak co nejvíce zvýšit kredibilitu vlády i celé ekonomiky. Debata o návrhu tohoto zásahu, o tzv. prvním balíčku, který byl zaměřen na zabránění vzniku velkého deficitu státního rozpočtu cestou rozpočtových škrtů a na urychlení některých legislativních opatření pro zprůhlednění finančních trhů, však podle očekávání vyvolávala stále se zesilující politický střet3). Škrt rozpočtových výdajů o 25 miliard korun (který bylo třeba zrealizovat za 8, nikoli za celých 12 měsíců) byl skutečně velmi rozsáhlý. Mimo jiné dále brzdil agregátní poptávku a poměrně rychle přibrzdil zejména stavební investice a následně celé stavebnictví. Dnes je možné říci, že byl možná až přehnanou restrikcí, ale vyrovnanosti rozpočtu jsme z mnoha důvodů, i signálních dávali prioritu. Hlavním problémem prvního balíčku bylo to, že vzhledem k odlišnému názoru ČNB neřešil kursový problém. Jedině přes změnu kursového režimu a přes překvapivou změnu výše kursu se v té chvíli mohlo snížit riziko spekulativních kursových ataků. Všichni jsme tehdy dobře věděli, že – dnes už zapomenutá – dovozní depozita budou jen málo věrohodným administrativním pokusem řešit vznikající problém. Přehnaná rozpočtová restrikce byla tak pro vládu jedinou cestou jak předvést rezolutnost vůči zahraničí a jak současně tlačit na centrální banku. Jak dnes ale víme, ani tato metoda neměla úspěch. První balíček z 16. dubna byl odvážným politickým a ekonomickým krokem a v odvrácení měnové krize a následné ekonomické recese mohl sehrát důležitou roli. Mohl, kdyby mu jeho kredibilita nebyla sebrána Josefem Luxem hned v den jeho přijetí vládou. Jak si možná někteří ještě dnes pamatují, předseda jedné koaliční strany a klíčový místopředseda vlády okamžitě po jeho vyhlášení prohlásil, že bez zásadních personálních změn ve vládě, které by de facto znamenaly novou vládu a novou koaliční dohodu, žádnou cenu nemá. Tím byl pozitivní signální efekt tohoto balíčku prakticky ihned vynulován. Díky tomu také ještě více zesílily spory nejen ve vládní koalici, ale i uvnitř jednotlivých stran, v ODS to již byl – jako předzvěst podzimu – např. Zieleniecův atak na mé údajné zatajení dopisu od MMF. Destabilizace jak ekonomiky, tak i politické situace v zemi tím vším narůstala a svou nemalou roli v následném vývoji sehrála i právě vypuknuvší krize v jihovýchodní Asii, která vedla k vážnému zneklidnění zahraničních investorů na celém světě. ČNB dlouho nedělala nic. Zejména nechtěla preventivně devalvovat korunu ač jsme ji k tomu z vlády v období prvního balíčku velmi tlačili. Pravděpodobně spoléhala na svou sílu, na svou dobrou pověst a na nemalé možnosti své případné intervence a nebo měla zcela jiné ekonomické (či dokonce politické) záměry. O nich spekulovat nechci. Nic z toho však pozitivně nezapůsobilo. Nastal radikální útok na korunu a vypukla akutní měnová krize. 3. Jak probíhala vlastní krize?
V nastalém chaosu
se ČNB pokoušela „foukat
proti větru“ a svými nákupy korun
intervenovat ve prospěch dosavadního
kursu. Jak dobře víme, ztratila při tom zhruba 3 miliardy dolarů svých
(resp. našich) měnových rezerv. Současně – podle tehdejší, téměř po celém
světě všeobecně přijímané doktríny Mezinárodního měnového fondu – ve snaze
udržet zahraniční kapitál v zemi prudce zvýšila úrokové sazby (např. svou repo sazbu ze 14 na 50%). Útoku měnových spekulantů tím samozřejmě
nezabránila, protože kdo odejít chtěl, ten rychle odešel, neboť odejít mohl.
Extrémně vysoké úrokové sazby odlivu kapitálu nezabránily, ale jako – snad
nechtěný – efekt způsobily, že měnová krize přerostla v krizi bankovní, ta
pak v krizi finanční a ta nakonec ve všeobecnou krizi ekonomickou, které
přetrvávaly dlouho po odeznění samotné měnové krize. Přetrvávají prakticky
dodnes. Náš křehký, protože ještě nevyspělý a nezralý (nikoli málo
regulovaný) bankovní, finanční i reálný (podnikový) sektor tento úrokový šok
nevydržel. Dá se proto oprávněně říci, že ekonomiku nezlomila měnová krize,
ale způsob jejího léčení. V obou balíčcích byla obsažena řada kroků, které měly za cíl přispět k řešení některých našich institucionálních a právních problémů a nedokonalostí. Následující politický chaos bohužel zapříčinil to, že většina z nich tehdy realizována nebyla a že byla realizována s několikaletým zpožděním. Proto také mohla být o dva roky později velká část těchto návrhů převzata tzv. Dřevíčskou výzvou a proto mohla být za velkého mediálního aplausu presentována jako nová, zásadní iniciativa k překonání našich problémů. Reakce médií jasně ukázala, že když dva dělají totéž, není to totéž. Měnová turbulence byla velkým otřesem především psychologickým a politickým. Tento otřes způsobil, že se v situaci, kdy bylo třeba rychle a kompetentně řešit vzniklé problémy, pozornost soustředila opačným směrem. Zcela převládla politika a politikaření a na dlouhou dobu bylo v zemi paralyzováno jakékoli reálné vládnutí. Radikalizoval se parlament, resp. opozice v něm, prudce vzrostlo napětí ve vládní koalici, Do zásadního protiútoku nastoupila média, resp. za novináře převlečení politici, kteří v nich působí. Mohl-li bych to shrnout, měnová krize byla důležitým upozorněním na problémy a rizika naší ekonomiky. Bylo možné se jí vyhnout či zejména její následky překonat při ochotě všech zúčastněných partnersky spolupracovat. To se však nestalo a vlastní vinou jsme obětovali velkou část úspěchů počátku transformace politické řevnivosti a nesnášenlivosti. Málokdy bývá zdůrazňováno, že byla měnová krize v úzkém slova smyslu – relativní silou české ekonomiky – poměrně brzy překonána, že se v druhé polovině roku 1997 měnový kurs koruny stabilizoval, že se postupně vracel na svou původní úroveň, že se stabilizovala i průmyslová výroba a že začal růst vývoz. Ekonomika byla v letních i podzimních měsících – možná až trochu překvapivě – v relativním klidu i přes ničivé povodně. Místo postupu vpřed však naplno vypukla bankovní a finanční krize a následně i celková ekonomická recese. 4. Co se odehrávalo po skončení akutní krize? Po skončení akutní měnové krize šlo hlavně
o to, zda se politika vlády a centrální banky dokáže sjednotit na společném
úsilí o překonání extrémního narušení našeho bankovního, finančního a
podnikového sektoru či zda převáží názor, že je třeba co největší část
ekonomiky buď nechat – v zájmu tzv. „uzdravování“ – padnout nebo ji nechat –
díky jejímu „zlevnění“ – někomu lacině si koupit.
Nastalo to druhé. Opozice, menší koaliční strany, druhá garnitura v ODS a
konec konců i pan prezident vycítili obrovskou šanci změnit politické poměry
a osud ekonomiky je při tomto jejich záměru bohužel až zas tak moc nepálil.
Navíc – v logice svých postojů – ekonomickou situaci interpretovali tito
lidé jako selhání transformace, resp. její české cesty a proto vedli boj
politický, nikoli pokus o co nejrychlejší ekonomickou stabilizaci. Měnový otřes, který sám o sobě ekonomicky až tak velký nebyl, byl použit
jako hlavní argument pro diskreditaci celé vládní ekonomické politiky a jako
hmatatelné potvrzení její neúspěšnosti. Stal se spouštěcím mechanismem
politické krize, která měla za cíl především personální změnu na čele vlády.
V této latentní podobě trvala tato politická krize až do tzv. Sarajeva,
neboli do listopadového pádu koaliční vlády. Inflační cílení je postupem pro transformující se ekonomiku zcela nevhodným. Konec konců, vyhlašování inflačního cíle samo o sobě působí méně než si naši bankéři myslí a nejedná se navíc o žádný „nástroj“ v klasickém slova smyslu. Horší než samo cílení byla proto formulace nízkého inflačního cíle, špatný odhad transmisního mechanismu mezi měnovou politikou a reálnou ekonomikou, resp. špatný odhad jeho parametrů a díky tomu fatální omyly v odhadu skutečné inflace. Dnes je už snad každému evidentní to, před čím jsme dlouhou dobu varovali. Naše skoková desinflace si vyžádala obrovské ekonomické náklady. Buď ČNB tak nízkou inflaci (která byla v mnoha měsících let 1998 a 1999 spíše deflací) chtěla nebo ji nechtěla a nízká inflace byla nechtěným důsledkem její chtěné politiky. Obojí je stejně špatné. Cílování inflace (navíc inflace čisté) kolem 6% a realita kolem nuly představovala navíc mimořádnou desinformaci ekonomických subjektů a vyvolala zbytečné, nadměrně vysoké nominální pohyby mezd a platů a některých dalších rozpočtových výdajů. Podstatnější než utváření expektací inflačním cílováním byla měnová restrikce, daná zejména opožděným snižováním nominálních úrokových sazeb, resp. jejich pomalejším poklesem než jak ustupovala inflace. Výsledkem byl ničivý nárůst reálných úrokových měr, ač to vůbec nebylo zapotřebí. Je snad banální tvrdit, že ekonomika v této chvíli potřebovala zcela opačné pohyby a že nebyl žádný důvod banky a firmy reálného sektoru dále přiškrcovat. Tyto postupy však nebyly náhodné. Extrémní nezávislost naší centrální banky vedla k tomu, že se banka chovala výlučně podle svých vlastních zájmových kritérií. A nechci spekulovat o tom, zda to od ní byla špatná ekonomie či dobře promyšlená politika. Zmiňuji-li také zpřísnění podmínek pro komerční banky, mám na mysli - tehdejší požadavky ČNB na dodatečnou tvorbu oprávek k nemovitostním zástavám u nesplacených úvěrů a - zesílené požadavky ČNB na konsolidované bilance komerčních bank. Data potvrzují, že tato opatření právě v této chvíli ještě dále výrazně zvýšila náklady našich bank, že obrátila jejich výsledky hospodaření ze zisku do ztrát a že prakticky znemožnila poskytování nových úvěrů. Tím byla naší ekonomice zasazena poslední rána, která se bumerangovým efektem samozřejmě vrátila od podniků zpět k bankám. Nejde o to, zda tato opatření sama o sobě jsou nebo nejsou ekonomicky racionální a bankéřsky patřičně opatrná, protože o to nejde – jde jen a jedině o to, zda byla provedena ve správné chvíli. Hospodářský výsledek velkých českých bank byl těmito opatřeními změněn zásadně, ač šlo o opatření administrativní a ne o faktickou ekonomickou změnu. Stejně tak nikdo z nás jistě nepochybuje o nutnosti včasného sladění našich a mezinárodních norem ohledně obezřetného chování bank, ale mnozí zásadně pochybujeme o vhodnosti tehdy zvoleného fázování a rozložení zavedených opatření v čase. Zavést tyto normy v okamžiku vymaňování se z měnové krize a v začátku ekonomické recese je tím nejhorším možným načasováním. Celkově bych si dovolil tvrdit, že – při značné pasivitě a současně téměř irelevantnosti vládní fiskální politiky díky existenci režimu pohyblivého kursu – měnová politika k stabilizaci ekonomiky nepřispěla a že naopak vedla k vzniku a několikaletému trvání všeobecné ekonomické recese. Z ní už žádná snadná cesta nevede, ale to už by bylo na úplně jinou debatu. II. Obecnější poučení Období let 1996-2007 dává nám všem poučení jak politické, tak ekonomické, a stejně tak i poučení institucionální. Politické aspekty znovu analyzovat nebudu. Evidentní je i problém absence souhry klíčových státních institucí, zejména díky specifickému postavení naší centrální banky, ale i to je předmětem jiných diskusí, byť právě tento aspekt našeho institucionálního rámce měnová krize tak výrazně obnažila. Zůstanu proto u obecné ekonomické roviny. Měnové turbulence druhé poloviny devadesátých let u nás i v zahraničí přinesly řadu poznatků. Poučily nás, že není možné paralelně mít a) fixní měnový kurs b) nevyspělost (křehkost, zranitelnost či chatrnost) bankovních a finančních institucí c) naprostou otevřenost ekonomiky vůči velmi propojenému (či jak se dnes říká globalizovanému) světu d) jakoukoli makroekonomickou poruchu
(inflaci, deficit běžného účtu platební bilance, deficit státního rozpočtu). Česká ekonomika měla bohužel v druhé polovině devadesátých let všechny čtyři tyto charakteristiky současně. Co z nich mohla nemít? ad a) Mohla snad nemít fixní kurs, ale já nevěřím, že by to znamenalo zásadní změnu celé situace. Spekulativní kapitál by se pravděpodobně pohyboval téměř stejně. Vytvořil by svými samovolnými pohyby patrně nepříjemnou kursovou bublinu tak jako tak, a to nejprve směrem nahoru a pak rychle směrem dolů. Centrální banka by „pouze“ nemusela ztratit miliardy dolarů při předem prohrané intervenci, ale ona by asi proti prudkému poklesu kursu intervenovala stejně, nedopustila by čistý floating. ad b) Nebylo možné mít zcela jinak kvalitní a zcela jinak stabilní bankovní a finanční instituce. Iluze, že by tyto instituce mohly být kvalitnější větší regulací a lepším dozorem kohosi, sedícího kdesi nahoře, jsou úsměvné, byť u nás stále znovu a znovu opakované a znovu k věření předkládané. Všechny tyto instituce u nás právě v této době procházely jednou svou nepřeskočitelnou vývojovou fází a proto nemohly být úplně jiné. ad c) Mohli jsme snad být méně otevření vůči světu, protože právě v tomto ohledu nebylo potřeba být před ostatními podobnými zeměmi. ad d) Makroekonomická situace asi nemohla být úplně jiná. I s odstupem řady let si myslím, že byla přiměřená naší době. Nebylo však třeba mít následně takové ambice ohledně snižování inflace jaké měla naše centrální banka. Za daleko významnější než tyto ekonomické
„fundamentals“
proto považuji nezvládnutý „crisis management“, neboli způsob reagování na
vzniklou krizi. Všechna ekonomicky pozitivní období v historii byla
hodnocena nikoli podle toho, co v nich bylo dosaženo, ale podle toho jak
skončila. Přesně v tom je problém naší doby. Předchozí období bylo
pozitivní, ale jeho konec všechno odepsal. Ten naše země nezvládla, či
zvládnout nechtěla. Je naprosto evidentní, že reakce na vzniklé problémy
byla výlučně domácím „úkolem“. Úloha vnějšku byla malá. To se týká i možné
role externího financování ve chvíli krize, protože se ukázalo, že finanční
pomoc ze zahraničí nemá v takové situaci žádný velký smysl. Česká republika
ostatně žádnou vnější finanční pomoc nedostala (a ani o ni nežádala).
Indonésie dostala 36 miliard, Korea 58 miliard a Thajsko 17 miliard, vesměs
dolarů, ale výsledky byly více méně stejné. Rozdíl je asi jedině v tom, že
tyto země budou půjčky dlouho splácet, my nikoli. Znovu se prokázalo, že nejdůležitější ze všeho je správné časování věcí. Makroekonomická politika měla být mírně restriktivní předem, ale určitě ne potom. Nepochopit tuto věc v MMF, v naší ČNB a leckde jinde je intelektuální tragédií, či vědomým záměrem mířícím jinam než k ekonomické stabilizaci. Česká republika byla v tomto ohledu pravděpodobně tím nejméně šťastným příkladem těchto postupů. Chtěli jsme být nejlepším žákem MMF. O měnových krizích vznikla rozsáhlá ekonomická literatura, ale klíčové dilema nerozřešila. Neřekla, zda měnové krize byly – či nebyly – v daných podmínkách nevyhnutelné. Učebnicově jistě různá elegantní řešení existují, ale v realitě nemohlo být vznikání trhů (jejich zrod) na pozadí původně netržních ekonomik, učebnicově řazené a ideálně fázované. Domnívám se proto, že krize tohoto typu – při globálním otevření trhů – v těchto ekonomikách zcela vyloučitelné nebyly. Mohly však mít úplně jiný průběh a jiné následky. 1) Mé úvahy k tomuto tématu jsou v celé řadě mých textů z tohoto období, které jsou k dispozici např. v knize „Proč nejsem sociálním demokratem“ (Votobia, 1998). 2) Za mimořádně pikantní považuji to, že např. v materiálu servisu ČTK „Přehled nejdůležitějších událostí v české ekonomice od roku 1990“ tato událost není vůbec uvedena. 3) Pro pořádek dnes prozrazuji, že byl první balíček fakticky napsán na Úřadu vlády, ve spolupráci s ministrem financí. Přínos ostatních členů vlády byl zřetelně menší. |