Nejsme na vítězné straně
Václav Klaus, prezident republiky
Pro někoho, jako jsem já, kteří se po pádu komunismu aktivně podílel na přípravě a organizaci radikální politické a ekonomické změny, je Po slibném začátku se v mnoha ohledech vracíme zpět do éry v minulosti a které jsme si mysleli, že jsme se jí už jednou provždy zbavili. N Před dvaceti lety, se nám zdálo, že přímo před našima očimase odehrává dalekosáhlý posun na ose "totality vs. svobody" a "státu vs. trhu". Byl to odůvodněný pocit. Vše bylo posíleno skutečností, že naše Sametová revoluce se odehrála v době historicky unikátní éry Ronalda Reagana a Margaret Thatcherové. Díky nim a ve světě díky myšlenkám Hayeka, Friedmana, Stiglera a pár dalších, jsme věřili, že se kapitalismus, alespoň po určitou dobu, podařilo ubránit proti globálnímu socialismu. Lidé jako já věděli, že tyto okamžiky byly výjimečné a jedinečné, ale nečekali, že to, co dosáhli bude tak rychle zapomenuto. Chybně jsme doufali, že změny, které probíhaly v té době budou nezvratné.
Dnes, mnoho z nás již nesdílí tento pocit. Téměř neviditelně a potichu byly myšlenky kapitalismu a svobody oslabeny. Můj přítel Pascal Salin, bývalý předsedající Montpelerinské společnosti (MPS), musel mít podobný pocit když ve svém prezidentském projevu v roce 1996 ve Vídni učinil následující poznámku: "Nejsme vítězové v současné době". V roce 1996, se ještě nezdálo tak jasně jako dnes, že jsme ztratili systém politické svobody a parlamentní demokracie, která nahradila v roce 1990 bývalý autoritativní, ne-li totalitní politický režim. Tehdy trh a soukromé vlastnictví nastoupil namísto plánování a začal dominovat hospodářství a došlo k celkové liberalizaci, deregulaci a de-subvencování. Stát radikálně ustupoval ve všech svých rolí a svobodný jedinec dostal do popředí. Náš optimismus byl založen na silné víře v sílu zásady volného společnosti, svobodných trhů, myšlenek svobody, stejně jako v naši schopnost podporovat tyto myšlenky. Dnes, na začátku druhé dekády 21. století je náš pocit jiný
Tyto otázky si zaslouží seriózní odpovědi.
Neměli jsme iluse o chybných představách západních levicových intelkektuálů let šedesátých
Není pochyb o tom, že jsme neměli žádné iluze o Západu, zejména o západní Evropě a o EU. Lidé jako já, nebyli uváděni v omyl, neměli žádné iluze o možném sblížení socialismu s kapitalismem. Tedy o myšlenkách, které od roku 1960 začínaly být velmi populární na Západě skrze sny o možných třetích cestách k socialismu. Odmítli jsme je bez zaváhání.
Viděli jsme řadu věcí lépe než mnozí z našich přátel na Západě díky našemu životu v komunismu. Viděli jsme to jasněji a to dokonce včetně těch, kteří zastávají stejné politické a ideologické myšlenky. Byli jsme si vědomi strachu o budoucnost díky těmto idejím západních intelektuálů už v komunistické éře.1. Věděli jsme, že socialismus, nebo socialdemocratism, nebo "soziale Marktwirtschaft", je tady a vzhledem k jeho vnitřní dynamice se bude rozšiřovat.
2. Od přelomu let 1960 a 1970, tj. od založení Římského klubu,
Bylo zřejmé, že to je další radikální pokus změnit lidskou společnost. Údajná vyčerpávání přírodních zdrojů a tzv. populační exploze byla jen přetvářka. V té době nebylo možné vidět doktrínu o globálním oteplování, která dorazila později, ani moc a nebezpečí skrytém uvnitř.3. Dokonce i během našeho života za komunismu, lidé jako já, si byli vědomi levičáctví intelektuál
otože jsme měli možnost vidět na sebe. Věděli jsme že to byli titíž intelektuálové nebo jejich převážná většina, kteří sloužili jako hlavní hnací síla za komunismu šířící tyto nové zelené doktríny. Již v té době, jsem sledoval s velkým znepokojením "nadměrné produkci v rámci vzdělaných intelektuálů", která se objevila na Západě v důsledku zvyšující se vysokoškolského vzdělání pro všechny. Jedním zme tehdy podcenili, nebo je neviděli. Budu jmenovat některé z nich:
1. Plně jsme nepochopili jak dalekosáhlé budou důsledky roku 1960. Tato "romantická" éra byla obdobím radikální popření autority tradičních hodnot a sociálních institucí. Jako výsledek toho, vyrostla generace tehdy narozených dětí, která nechápe význam našeho civilizačního, kulturního a etického dědictví, generace dětí pro níž neexistoval žádný kompas usměrňující jejich chování.
2. Podcenili jsme některé problematické aspekty standardu, po formální stránce dobře fungujícího demokratického systému, který postrádal základní sadu hlubších hodnot. Neviděli jsme velice demagogický prvek demokracie, který umožňuje lidem v rámci tohoto systému požadovat "něco za nic". Nečekali jsme, že politický proces povede k takové preferenci rozhodování, které přináší "viditelné a koncentrované dávky" v ceně "neviditelných a rozptýlených nákladů", což je jeden z hlavních důvodů současného euro-americké Dluhové krize.
3. Již v minulosti jsem se obával postupného posouvání od občanských práv k oblasti lidských práv, která se již nějakou dobu odehrávala. Bál jsem se, ideologie lidských práv (Human-rightism), ale nedokázal jsme ani zdaleka předvídat důsledky této doktríny. Klasičtí liberálové a libertariáni nejsou sto dostatečně zdůraznit, že práva vykládaná v tomto smyslu jsou proti svobodě a racionální fungování společnosti. Human-rightism je ideologie, která nemá nic společného s praktickými otázkami svobody jednotlivce a volného politického diskurzu. Lidská práva jsou ve skutečnosti revoluční popření občanských práv. Nepotřebují totiž žádné občanstv
Proč máme jako členové MPS dovolit aby se to stalo?
[1] Více o tomto tématu lze nalézt v mé adresy v MPS regionální setkání ve Vancouveru v srpnu 1999 "Třetí cesta a její fatální domýšlivosti" , publikoval v knize "Na cestě k demokracii", NCPA, Dallas, 2005 . Dokonce i dnes v různých zemích po celém světě, jsem neustále konfrontován s lidmi, připomínající svou prohlášení od ledna 1990 z v Davosu, že "třetí cesta je nejrychlejší cestou do třetího světa".
[2] I se vztahují k mé knize "Modrá, Nikoli zelená planeta" ("Modrá planeta v zelených poutech"), Dokořán, Praha, 2007 a jeho publikací v zahraničí (to je již k dispozici v 18 jazycích).
[3] Friedrich von Hayek: "Intelektuálové a socialismus", University of Chicago Law Review, jaro 1949. K dispozici na adrese http://mises.org/etexts/hayekintellectuals.pdf .
[4] Robert Nozick, "Proč Intelektuálové Postavte se proti kapitalismu", Cato zpráva o politice, Washington, DC, č. 1, 1998.
[5] Max Singer, "History of the Future", Lexington Books, New York, 2011.
[6] Friedrich A. Hayek, "Využití znalostí ve společnosti", American Economic Review, č. 4, září 1945.
[7] Centrum pro nezávislé studia v Austrálii nedávno zveřejnil pěknou sbírku esejů "Nelze Say That" (CIS Příležitostné Paper, 124, Sydney, 2012) o politické korektnosti, v jehož úvodu čteme: "Jsme na a podivné křižovatce dějin západní civilizace. Nikde před nedošlo k větší svobodu pohybu, větší svobodu informací, větší obecné prosperity, ale zároveň větší omezení svobody projevu ... západní společnost self-cenzura jeho výměna názorů ... Politická korektnost účinně ohrožuje samotné základy Svobodná společnost - otevřené a široce rozvětvené diskuse ve formě volného výměny názorů "(str. 1).
Výsledkem je, že "politici za taktických důvodů odstoupit od vážných debat", a že "mechanismus politické korektnosti brání formulaci nekonformních názorů" (str. 10).Politická korektnost je založena na "netolerantní moralizování" (str. 21) a je možné díky naší slabosti, rozpadem našich tradičních hodnot a jejich nedostatečné obrany.
[8] James Grant představuje velmi přesvědčivé analýzy výše uvedeného jevu v jeho papíru "The Rise of Juristocracy", Wilson Quarterly, jaro 2010.
[9] Roční Valné shromáždění OSN Valnou hromadu zahájil každé září od adresy jeho generálního tajemníka. Místo toho, aby slovo politiků největších zemí po celém světě, generální tajemník záměrně zve mluvit úplně nelegitimní (tj. zcela libovolně zvolený) zástupci nevládních organizací, kteří jsou na OSN důvodů (ve skutečnosti v této největší světové nevládní organizace), považována za něco lepší a ušlechtilejší než politici.
[10] V jeho široce diskutované 1978 adres Harvard Alexandra Solženicyna poznamenal, že "tisk se stala největší výkon v západních zemích, převyšující právních předpisů, výkonnou a soudní." To může být jedním z důvodů, proč byl nikdy chválil pro tuto adresu na Západě, zejména v médiích a akademického světa. To bylo považováno za kritiku Západu, a to je něco, co nikdo z východu může odvážit udělat. Nicméně, to bylo kritika negativních aspektů západní civilizace.
[11] Více o tom v John Fonte, "svrchovanost nebo Submission", Setkání Knihy, New York, 2011, nebo V. Klaus, "Evropská Integrace bez iluzí" ("Evropská integrace bez iluzí"), Knižní klub, Praha, 2011 .
Je dvojí šetření byrokratické a obchodní. Při byrokratickém šetření se škrtají všechny položky, jež nejsou nutné při obcodním jen ty položky, jež nejsou obchodně produktivní. Úřední šetření počítá jen se zmenšením nákladů, obchodní šetření počítá se zmenšením výnosů. PAKli něco zvýší výnos, ať se za to utrácí.
Mont Pelerin Society, Valná hromada
Mezititulky redakce, vynechána oslovování, jinak převzat doslovný překlad ze stránek hradu
© Kulturní komise ČR, Únor 3, 2013